• +48 502 21 31 22

Przeciętna firma nie korzysta z pełnego potencjału swoich pracowników

Większość miejsc pracy na świecie będzie miała kłopoty z utrzymaniem pracowników – prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że nie zamierza pozostać na długo u swojego obecnego pracodawcy.

Przeciętna firma nie korzysta z pełnego potencjału swoich pracowników

Dla pracowników najbardziej frustrujący jest brak wzajemnego zaufania i poczucia celu w pracy, ale także nie najlepsze relacje międzyludzkie panujące w firmach – wynika z badania przeprowadzonego przez Great Place to Work. Pod lupę wzięto ponad 14 tys. pracowników z 37 krajów, co pozwala przyjrzeć się jakości globalnego rynku pracy. Badani mieli za zadanie ocenić swoje miejsce pracy na podstawie 17 stwierdzeń dotyczących czynników, które przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia pracowników, w tym poczucia celu pracy, przestrzeni do innowacyjnego myślenia, bezpieczeństwa psychicznego, postrzegania liderów i uczciwości stosowanych zasad.

Z badania wynika, że tylko około połowa pracowników na całym świecie ma jednoznacznie pozytywne doświadczenia i myśli o swoim pracodawcy jako świetnym miejscu pracy. Różnice między regionami są niewielkie. W regionie o najlepszym wyniku, w Ameryce Południowej, 60% pracowników określiło swoją firmę jako świetne miejsce pracy. Regionem o najsłabszym wyniku okazała się być Europa – jedynie 52% potwierdziło, że pracuje w wyjątkowym miejscu pracy.

Analiza wyników badania pozwoliła wyodrębnić cztery obszary, które stanowią dzisiaj dla większości firm na świecie największe wyzwanie. Są to m.in. uczciwość i równość traktowania – ponad połowa pracowników uważa, że wynagrodzenia i awanse nie są przyznawane sprawiedliwie. Chodzi także o atmosferę pracy i relacje międzyludzkie – 45% ankietowanych twierdzi, że ich firma nie jest środowiskiem sprzyjającym zdrowiu psychicznemu. Coraz ważniejszym aspektem dla pracowników jest też poczucie celu, niestety duży odsetek respondentów zadeklarował, że nie ma poczucia, że ich praca ma sens i znaczenie. Ponadto niemal połowa respondentów nisko oceniła kompetencje przywódcze swoich liderów, wskazując m.in., że nie dbają o nich jako o ludzi i nie angażują ich w podejmowane decyzje.

– Takie doświadczenia są niestety udziałem połowy pracowników na świecie. To oznacza, że przeciętna firma nie korzysta z pełnego potencjału swoich pracowników, co przekłada się na niższą konkurencyjność i słabsze wyniki biznesowe firm – komentuje Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place to Work.

Przeprowadzone badanie potwierdza również, że większość miejsc pracy na świecie będzie miała kłopoty z utrzymaniem pracowników – prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że nie zamierza pozostać na długo u swojego obecnego pracodawcy. Firmy staną również przed wyzwaniem przyciągnięcia nowych talentów – ponownie blisko połowa pracowników zadeklarowała, że nie zamierza polecić swojego pracodawcy innym.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka