Wypalenie zawodowe to w Polsce narastający problem. W ciągu trzech lat odsetek pracowników, którzy doświadczają jego objawów, wzrósł o 13 p.p. i obecnie wynosi ponad 78%. Największy problem stanowi chroniczne zmęczenie.
78,3% osób pracujących zawodowo widzi u siebie co najmniej jeden z czternastu możliwych do wyboru symptomów wypalenia zawodowego – wynika z raportu „Polacy na granicy wypalenia zawodowego” UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. – Nie dziwi mnie, że ten problem dotyka blisko 80% respondentów. Przyczyn należy szukać w kulturze stresu, ciągłych deadline’ach i nieustanej presji, by się wykazać – podkreśla Michał Pajdak, jeden ze współautorów raportu z platformy ePsycholodzy.pl. Jak dodaje psycholog Michał Murgrabia, drugi ze współautorów raportu z ePsycholodzy.pl, silne i długotrwałe objawy mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych i problemów w pracy. – Kluczowe jest, aby rozpoznać je odpowiednio wcześnie i podjąć działania, zanim doprowadzą do wypalenia. Dla części osób nie obejdzie się bez konsultacji ze specjalistą – tłumaczy ekspert.
W takim samym badaniu trzy lata temu o symptomach wypalenia zawodowego mówiło 65,3% respondentów. – Znaczny wzrost odsetka osób z symptomami wypalenia zawodowego wskazuje na to, że wzrosło poczucie niepewności i stresu wśród aktywnych zawodowo Polaków. Świadczy to też o tym, że ludzie coraz bardziej martwią się o swoją stabilność finansową i przyszłość – komentuje Michał Murgrabia. Michał Pajdak ocenia, że problem będzie narastał. – Współczesny tryb życia, szczególnie w dobie pracy zdalnej, sprawia, że granice między życiem prywatnym i zawodowym mocno zacierają się. Stała dostępność online i konieczność reagowania na wiadomości po godzinach pracy przyczyniają się do przemęczenia. Niedobory snu, brak ruchu, niewystarczająca ilość przerw czy relaksu mogą wyczerpywać zasoby psychiczne. Wiele osób odczuwa chroniczne zmęczenie wynikające z próby nadążenia za wszystkim – wyjaśnia.
Najwięcej pracowników (43,4%) wskazało na długotrwałe i silne poczucie zmęczenia lub wyczerpania i braku energii, które trwa mimo odpoczynku i nie jest związane z żadną chorobą. – To pokazuje, że blisko połowa aktywnych zawodowo Polaków za dużo pracuje. Pracodawcy powinni to brać pod uwagę i stworzyć warunki, w których pracownicy mogą odpoczywać i dbać o swoje zdrowie. Kluczowe jest, by praca była dobrze zorganizowana, a pracownicy mieli przestrzeń na regenerację, nie tylko np. krótsze godziny pracy – wskazuje Michał Murgrabia. Kolejne są: brak satysfakcji z pracy i motywacji do działania (25,2%), a na trzecim – zwiększenie dystansu do pracy (20,8%). – To wszystko może być związane z niskim wynagrodzeniem, brakiem rozwoju zawodowego czy uznania ze strony pracodawcy. Gdy pracownicy czują, że są niedoceniani, zaczynają tracić zaangażowanie, co właściwie negatywnie wpływa na całą firmę. W dłuższym okresie może to prowadzić do masowego odchodzenia z pracy, co dla pracodawców oznacza dodatkowe koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych osób – przestrzega psycholog. Kolejne często wybierane symptomy wypalenia zawodowego to rozdrażnienie i niechęć do obowiązków zawodowych (20,6%) i zmniejszenie wydajności w wykonywanym zawodzie (20,1%).
Na końcu zestawienia znalzły się trudności w relacjach pracowniczych (8,2%). Podobny odsetek pytanych (8,3%) postrzega swoją pracę jako bezsensowną lub jest sfrustrowanych obowiązkami zawodowymi. 9,9% nie lubi swojej pracy i nie chce jej wykonywać. – Choć te kwestie dotyczą mniejszych grup, to nadal są istotne. Mogą prowadzić do konfliktów i pogorszenia atmosfery w pracy. Dlatego nie mogą być lekceważone przez pracodawców. Warto zwrócić na nie uwagę i podejmować działania, które poprawią zarówno relacje między pracownikami, jak i ich poczucie sensu wykonywanych obowiązków – radzi Michał Murgrabia.
Zdaniem Michałaa Pajdak pracodawcy powinni brać większą odpowiedzialność za utrzymywanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym swoich pracowników. – Mogą to robić poprzez wprowadzenie elastycznych godzin pracy i ograniczenie nadgodzin, aby pracownicy mieli czas na regenerację. Ponadto rolą pracodawcy jest zachęcanie do korzystania z urlopów i regularnych przerw w pracy, aby zapobiegać długotrwałemu przeciążeniu. Właściciele firm powinni racjonalnie planować zadania i cele, delegować obowiązki, wprowadzać rotację zadań – przekonuje.
fot. freepik.com
oprac. /kp/