Ile można zarobić bez rejestrowania firmy w 2027 r.? Jest nowy limit

Limit działalności nierejestrowanej wzrośnie do 11 137,50 zł na kwartał. Przekroczenie tej kwoty będzie oznaczało konieczność zarejestrowania działalności gospodarczej.

Ile można zarobić bez rejestrowania firmy w 2027 r.? Jest nowy limit
Materiał opracowany przez

Platforma Gospodarcza PLUSYdlaBIZNESU

Platforma Gospodarcza PLUSYdlaBIZNESU - więcej niż portal

Nowa wysokość minimalnego wynagrodzenia przełoży się na wyższy kwartalny limit dla działalności nierejestrowanej. Od 1 stycznia 2027 r. bez rejestracji będzie można osiągnąć przychód do 11 137,50 zł.

Wyższy próg od nowego roku

Od 1 stycznia 2027 r. osoby fizyczne korzystające z działalności nierejestrowanej będą mogły rozliczać w kwartale przychód do 11 137,50 zł. To efekt wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę, które zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 14 września 2026 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2027 r. wyniesie 4950 zł brutto.

W 2026 r. obowiązuje niższy limit kwartalny, ustalany na poziomie 225 % kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Obecnie wynosi on 10 813,50 zł.

Co wlicza się do limitu

Przy ustalaniu, czy limit został zachowany, bierze się pod uwagę przychody należne, nawet jeśli pieniądze jeszcze nie wpłynęły. Znaczenie ma więc także sprzedaż już dokonana, za którą klient nie zapłacił, o ile wystawiono rachunek lub fakturę.

Do limitu nie zalicza się wartości zwróconych towarów, a także udzielonych bonifikat i skont. W praktyce oznacza to, że ewidencja sprzedaży musi obejmować zarówno kwoty otrzymane w momencie sprzedaży lub przed sprzedażą, czyli zaliczki, jak i kwoty należne, lecz jeszcze niezapłacone.

Inaczej dla podatku, inaczej dla limitu

Przychód wykazywany na potrzeby podatkowe liczy się odmiennie. W tym ujęciu są to tylko pieniądze i wartości pieniężne otrzymane lub pozostawione do dyspozycji, a także wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Kwoty należne, lecz nieotrzymane w danym miesiącu, staną się przychodem podatkowym dopiero wtedy, gdy klient faktycznie zapłaci. Także tu nie uwzględnia się wartości zwróconych towarów ani udzielonych bonifikat i skont.

Przekroczenie progu oznacza obowiązki

Jeżeli kwartalny limit zostanie przekroczony, wykonywana aktywność zostanie uznana za działalność gospodarczą. W takiej sytuacji trzeba zarejestrować działalność w CEIDG w terminie 7 dni od przekroczenia limitu.

Zmiana stawki minimalnego wynagrodzenia automatycznie podnosi więc także granicę przychodów dla działalności nierejestrowanej. Od nowego roku będzie to dokładnie 11 137,50 zł w kwartale.

Czytaj także: Od 1 listopada pierwszą firmę założysz tylko przez internet

Źródło: Infor.pl Fot. Magnific

Autor:KP

Podobne artykuły