• +48 502 21 31 22

Obawa przed porażką i brak wiary w siebie blokują przedsiębiorczość kobiet

Rozwój zawodowy ma istotne znaczenie dla 81% kobiet, co stanowi o 11 p.p. więcej niż w przypadku mężczyzn.

Obawa przed porażką i brak wiary w siebie blokują przedsiębiorczość kobiet

Kobiety nadal są niedostatecznie reprezentowane w zarządach przedsiębiorstw i rzadziej podejmują decyzję o założeniu własnej firm. W Unii Europejskiej odsetek pracujących kobiet prowadzących własny biznes wynosi 10%, a w Polsce jest to 13%. Barierami rozwoju dla kobiecej przedsiębiorczości są często obawy przed porażką oraz brak przekonania o własnych kompetencjach.

Zgodnie z raportem ManpowerGroup rozwój zawodowy ma istotne znaczenie dla 81% kobiet, co stanowi o 11 p.p. więcej niż w przypadku mężczyzn. Ponadto, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Nowe Motywacje i Mobile Institute, panie wykazują większą skłonność do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, uczestnicząc w szkoleniach i kursach trzykrotnie częściej niż panowie. – Polki są bardzo przedsiębiorcze, zaczynając od domu i codziennego radzenia sobie w kwestiach podstawowych, życiowych, poprzez przedsiębiorczość w rozumieniu kreatywności, umiejętności zarabiania na życie, samostanowienia. Przodują w Europie i narastająca w ciągu ostatnich co najmniej kilkunastu lat przedsiębiorczość kobiet w Polsce może być powodem do dumy – podkreśla Anna Somorowska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

Na koniec 2023 r. było w Polsce prawie 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety, co stanowiło 34%. wszystkich JDG. Największą popularnością cieszyła się branża handlowa (20%), opieka zdrowotna i pomoc społeczna (17%), działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (15%) oraz pozostała działalność usługowa (12%). – Kobiety, które chcą uruchomić samodzielnie swoją własną firmę lub wejść w partnerstwo, w spółkę, najczęściej chcą nie tylko realizować swoje misje, marzenia, i to różni często kobiety od mężczyzn, ale przede wszystkim chcą tworzyć lepsze jutro. Ta misja, życiowe podejście, samostanowienie o sobie, samodzielność, bycie również panią swojego przedsiębiorstwa są po to, żeby wytwarzać coś, co się może przydać innym, i często chcemy realizować przede wszystkim nasze własne wizje i pomysły – przekonuje Anna Somorowska.

Raport PIE wskazuje, że wiele kobiet zakładających własne firmy zmaga się z różnymi barierami. Strach przed utratą stabilizacji, jaką daje praca na etacie, obawa przed porażką i brak przekonania o własnych kompetencjach są częstymi przyczynami rezygnacji z tego pomysłu. Dodatkowo kobiety często podkreślają trudności w pogodzeniu roli przedsiębiorczyni z obowiązkami rodzinnymi. Choć zdaniem 44% uczestniczek badań Fundacji Sukces Pisany Szminką elastyczność prowadzenia własnego biznesu może ułatwić życie rodzinne, to jednocześnie w ocenie 31% może prowadzić do nadmiernego obciążenia i trudności w osiągnięciu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet podkreśla, że często to własne przekonania kobiet hamują je w działaniu. Mentoring i udział w sieciach wspierających mogą pomóc przełamać te bariery i rozwinąć skrzydła w biznesie. – Programów, które dotyczą przedsiębiorczych kobiet, mamy sporo, wśród nich program Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mamy programy w boosterach, wszystkich filiach, które uruchamiane są na terenie całej Polski. Obecnie to ponad 16 boosterów w każdym regionie – wskazuje Anna Somorowska.

Czytaj także: Kobiety z woj. śląskiego najbardziej aktywne biznesowo

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka