• +48 502 21 31 22

Mniej papierowych paragonów dzięki aplikacji e-Paragony

– Propozycja rezygnacji z wydania klientowi jakiegokolwiek paragonu jest zbyt daleko idąca – w każdym rozwiązaniu klient musi mieć możliwość otrzymania paragonu – podkreślił Marcin Łoboda.

Mniej papierowych paragonów dzięki aplikacji e-Paragony

Ministerstwo Finansów udostępniło bezpłatną aplikację mobilną e-Paragony. Umożliwia ona przechowywanie elektronicznych wersji paragonów, które są przesyłane z kas fiskalnych za pośrednictwem systemu HUB Paragonowy. Rozwiązanie to m.in. przyczynia się do ochrony środowiska – w Polsce drukuje się rocznie ok. 12 mld papierowych paragonów, które nie podlegają recyklingowi.

Rezygnacja z wydawania paragonów fiskalnych przy niektórych transakcjach znalazła się wśród propozycji deregulacyjnych przedstawionych przez prezesa InPost Rafała Brzoskę. Marcin Łoboda, wiceminister finansów i szef KAS, podkreślił, że resort finansów już wcześniej rozpoczął działania zmierzające do likwidacji papierowych paragonów. – Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację mobilną e-Paragony, która pozwala na zbieranie wszystkich otrzymanych paragonów w wersji elektronicznej. Można ją pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play i App Store – poinformował. Jak wyjaśnił, uruchomienie aplikacji było możliwe dzięki stworzeniu systemu informatycznego HUB Paragonowy, który pozwala na przesyłanie paragonów z kasy fiskalnej w sklepie np. do aplikacji w telefonie.

Szef KAS zaznaczył, że choć MF udostępniło rozwiązanie umożliwiające rezygnację z papierowych paragonów, to jego popularność zależy od przedsiębiorców i tempa wdrażania przez nich kas fiskalnych z tą funkcją. – Początkowo rynek mierzył się z brakiem kas rejestrujących kompatybilnych z HUBem Paragonowym. W tym momencie coraz więcej takich kas jest już dostępnych na rynku. Ministerstwo Finansów prowadzi wykaz modeli kas współpracujących z HUBem Paragonowym dostępny na stronie www.e-paragony.gov.pl. Obecnie 14 modeli kas potrafi wystawić e-paragon, a producenci kas przygotowują kolejne 32 modele – wskazał.

Po instalacji aplikacji i otrzymaniu identyfikatora, tzw. numeru KID, klient podaje ten numer przy kasie. Można go pokazać na ekranie telefonu w postaci kodu kreskowego lub wydrukować, a także podyktować. Po odczytaniu KID-u paragon elektroniczny trafia do systemu HUB Paragonowy. Klient może pobrać paragon na swój telefon w dowolnym momencie, najpóźniej 30 dni po zakupie.

Marcin Łoboda podkreślił, że zarówno aplikacja, jak i HUB Paragonowy, zapewniają anonimowość i bezpieczeństwo, a także gwarantują, że paragon nie trafi do nikogo innego. – E-paragon jest wysyłany wyłącznie klientowi, który posługuje się unikalnym identyfikatorem KID. Informacje o zakupach są dostępne tylko w aplikacji e-Paragony na smartfonie klienta. Usługa nie służy zbieraniu informacji o zakupach klientów. E-paragony w systemie HUB Paragonowy są niedostępne dla organów podatkowych. Nie słyszeliśmy, aby gdziekolwiek indziej na świecie było tak powszechne dostępne, anonimowe i bezpieczne rozwiązanie umożliwiającego dystrybucję e-paragonu z kasy na telefon klienta – zaznaczył. Dodatkowo aplikacja na takie funkcje jak m.in. przechowywanie paragonów, planowanie wydatków i kontrola nad upływającymi gwarancjami. Trwają prace nad możliwością przekazania KID np. członkom rodziny czy przesłania obrazu paragonu SMS-em lub e-mailem.

– E-paragony mogą usprawnić proces obsługi klienta, ponieważ klient będzie obsługiwany szybciej. E-paragon będzie zawsze pod ręką, zapewniając dostęp do bonusów i promocji oferowanych przez usługodawców. E-paragony są również ekologiczne – w Polsce drukuje się rocznie ok. 12 mld papierowych paragonów, które nie podlegają recyklingowi. E-paragon jest zrównany z tradycyjnym paragonem papierowym. Można go używać do reklamacji, zwrotów i innych celów. E-paragon jest zawsze dostępny w aplikacji, nie wyblaknie, nie zniszczy się, nie podrze i nie zgubi – zaznaczył wiceminister finansów.

Dodał, że likwidacja samego obowiązku wystawiania tych dokumentów stanowi odrębną kwestię, a paragony pełnią bardzo ważną funkcję. – Paragony stanowią dowód zakupu i prawidłowej rejestracji sprzedaży przez przedsiębiorców. Poprzez branie paragonów konsumenci przyczyniają się do eliminacji "szarej strefy" i wspierają uczciwą konkurencję na rynku, bo paragony pomagają w rzetelnym rozliczaniu się przedsiębiorców. Paragon jest kluczowym dowodem zakupu, który pozwala konsumentom dochodzić swoich praw w przypadku jakiegokolwiek sporu ze sprzedawcą. Zapewnia możliwość reklamacji oraz ochrony przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Dlatego propozycja rezygnacji z wydania klientowi jakiegokolwiek paragonu jest zbyt daleko idąca – w każdym rozwiązaniu klient musi mieć możliwość otrzymania paragonu – podsumował Marcin Łoboda.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka