• +48 502 21 31 22

Kobiety widzą szanse w biznesie, ale rzadziej zakładają firmy

W Polsce działalność gospodarczą prowadzi 13% kobiet i 23% mężczyzn. Największą popularnością wśród przedsiębiorczyń cieszą się usługi i handel.

Kobiety widzą szanse w biznesie, ale rzadziej zakładają firmy

Kobiety coraz śmielej wkraczają w świat biznesu, dostrzegając w nim szanse na realizację swoich ambicji. Jednocześnie jednak wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na założenie własnej działalności gospodarczej.

W 2023 r. szanse biznesowe dostrzegało nieco więcej kobiet (75%) niż mężczyzn (73%) – wynika z raportu Global Entrepreneurship Monitor Polska 2024. Mimo to dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego z ubiegłego roku pokazują, że w Unii Europejskiej na założenie własnej firmy decyduje się 10% pracujących pań, z kolei wśród panów odsetek ten wynosi 17%. Natomiast w Polsce działalność gospodarczą prowadzi 13% kobiet i 23% mężczyzn.

Kobiety stanowiły 34% właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce na koniec 2023 r. Wynik ten jest częściowo związany z większą obawą przed porażką (57% kobiet wobec 54% mężczyzn) oraz niższym poczuciem pewności co do swoich kwalifikacji. Mimo tych przeszkód ich aktywność w sektorze startupów świadczy o silnej determinacji. – Pomimo barier potencjał kobiet w biznesie jest coraz bardziej widoczny. Wykorzystując nowe technologie, kobiety realnie konkurują na rynku. Przed nami jednak jako krajem, społeczeństwem i biznesem jeszcze dużo pracy do wykonania – przede wszystkim w przełamywaniu stereotypów płciowych – komentuje Magdalena Szymczak, Corporate Communication Manager w Fiserv Polska S.A.

Zgodnie z raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego kobiety zdominowały sektor usług, prowadząc aż 75% firm w tej branży. Handel również cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorczyń – związana jest z nim co piąta firma. Ponadto 17% angażuje się w opiekę zdrowotną i pomoc społeczną.

Kobiety coraz odważniej wkraczają w świat biznesu, jednak napotykają na specyficzne trudności, zwłaszcza w godzeniu roli przedsiębiorczyni z obowiązkami opiekuńczymi. Opinie na temat tego, jak prowadzenie własnej firmy wpływa na równowagę między życiem zawodowym a rodzinnym, są podzielone. Z badania Fundacji Sukces pisany Szminką wynika, że 44% respondentek uważa, iż własna działalność ułatwia ten balans dzięki elastyczności, podczas gdy 31% doświadcza trudności.

Czytaj także: Obawa przed porażką i brak wiary w siebie blokują przedsiębiorczość kobiet

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka