• +48 502 21 31 22

Kobiety mają problem z rozmawianiem w pracy o zarobkach

Większość polskich przedsiębiorczyń w obecnie obowiązujących przepisach prawno-podatkowe widzi ograniczenie.

Kobiety mają problem z rozmawianiem w pracy o zarobkach

2/3 pytanych Polek jest nieusatysfakcjonowanych ze swoich zarobków, a co czwarta twierdzi, że zdecydowanie ma problem z negocjowaniem wynagrodzenia. Ponadto 45% kobiet na pracę poświęca tygodniowo więcej czasu niż przewiduje pełen etat, a większość badanych prowadzących własną firmę obecne przepisy prawno-podatkowe postrzega jako blokadę – wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Polski i przedsiębiorczość 2023”, który powstał przy okazji XV edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Zarobki 18% respondentek pod wpływem inflacji spadły znacznie, 12% – nieznacznie, z kolei wzrosły nieznacznie u co czwartej badanej, a u 2% wzrosły znacznie. Zarobki co trzeciej pytanej się nie zmieniły. 64% ankietowanych deklaruje, że ich zarobki nie są dla nich satysfakcjonujące, a co trzecia respondentka uczestnicząca w badaniu jest zadowolona. 58% pytanych Polek przyznaje też, że ma problemy z rozmawianiem w pracy o zarobkach, np. negocjowaniem wynagrodzenia.

– Polacy często mają problem z mówieniem o pieniądzach, wpojono nam, że świadczy to o materializmie i małostkowości. Towarzyszy nam także stereotyp, że ekonomia i finanse to tematy typowo męskie – i widać to po odpowiedziach uczestniczek badania towarzyszącego XV edycji konkursu Bizneswoman Roku. Większość respondentek przyznaje, że ma problem z negocjowaniem wynagrodzenia. Najwyższy czas, abyśmy pozbyły się tego szkodliwego przeświadczenia – za solidnie wykonaną pracę, należy się uczciwe wynagrodzenie i rozmowa o nim nie powinna stanowić dla żadnej z nas trudności – komentuje Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Banku BNP Paribas.

Badanie pokazało też, że 45% ankietowanych spędza w pracy powyżej 40 godzin tygodniowo, a jedynie 36% respondentek pracuje między 30 a 40 godzin. Ponadto 22% kobiet na pracę poświęca znacznie więcej czasu niż przed rokiem, a 19% pracuje nieco więcej. 36% respondentek pracuje tyle samo, a 16% badanych pracuje mniej niż rok temu.

Uczestniczki badania, które już prowadzą swoją firmę, zostały też zapytane o to, czy obecnie obowiązujące przepisy prawno-podatkowe odczuwają jako dużą blokadę. 52% respondentek na to pytanie odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 24% – „raczej tak”. Jedynie 14% ankietowanych nie postrzega obecnych przepisów jako trudność. – Wyniki przeprowadzonego przez nas badania wskazują, że co czwarta respondentka prowadząca firmę może liczyć na wsparcie finansowe ze strony bliskich. To budujące, choć jednocześnie aż 47% ankietowanych przedsiębiorczyń nie może liczyć na tego typu pomoc ze strony najbliższych. „Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy” – ta sentencja bardzo dobrze obrazuje współczesny wizerunek przedsiębiorczości Polek, które mimo trudności co roku przedstawiają nam swoje niezwykle ciekawe i innowacyjne projekty – ocenia Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Czytaj także: Kobiety rzadziej ryzykują. Ma to wpływ na rynek pracy i finanse

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka