• +48 502 21 31 22

Pojazdy elektryczne bedą stanowić 70% europejskiego rynku w 2040 r.

Udział nowych BEV wyniesie w Polsce 13,9% w 2025 r. Potencjał wzrostu tego segmentu odnotowywano już we wcześniejszych latach.

Pojazdy elektryczne bedą stanowić 70% europejskiego rynku w 2040 r.

Pojazdy elektryczne w 2040 r. zdominują 70% europejskiego rynku – wynika tak z raportu Element Energy i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Do rozwoju elektromobilności ma się przyczyniać m.in. obniżenie cen akumulatorów.

Raport "Elektromobilność – Czy to jedyna droga?" przewiduje, że od 2025 r. popyt wśród europejskich nabywców nowych samochodów na pojazdy całkowicie elektryczne (BEV), który w 2020 r. stanowił ok. 5%, przewyższy inne układy napędowe. Do 2030 r. ma on osiągnąć poziom ok. 50%, a do 2040 r. ok. 70%. Popyt na klasyczne hybrydy osiągnie natomiast szczyt w 2024 r. i spadnie poniżej 10% do 2040 r. W przypadku hybryd typu plug-in popyt do 2025 r. ma wzrosnąć do 20% napędzany spadającymi cenami akumulatorów, a następnie do 2050 r. zmniejszyć się do 10%.

– Kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe pozostaje niezmiennie cena pojazdu, którą w głównej mierze determinuje koszt akumulatorów trakcyjnych – tłumaczy dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur. Jak dodaje, eksperci oczekują, że ceny tych komponentów będą nadal spadać zgodnie z trendem obserwowanym od 2010 r.

– Z raportu wynika, że koszty produkcji pojazdów BEV zostaną obniżone o 25%, a do 2028 r. ceny zakupu dla wszystkich segmentów samochodów zrównają się. Ma na to wpływ m.in. obniżenie kosztów produkcji baterii. W latach 2010-2021 koszt jednej kWh (akumulator litowo-jonowy) spadł o 89%, a w latach 2020-2030 możemy oczekiwać kolejnych spadków o 58%, co w połączeniu z unijnymi i lokalnymi regulacjami może przyczynić się do gwałtownego rozwoju elektromobilności – ocenia Mazur.

Według prognoz w najbliższych latach można oczekiwać, że polski rynek będzie rozwijał się z podobną tendencją jak hiszpański, włoski, brytyjski czy francuski. Przewiduje się, że do 2025 r. popyt na BEV będzie większy niż na jakikolwiek inny układ napędowy, a do 2035 r. osiągnie między 54% a 91% całkowitego popytu na nowe samochody, w zależności od rynku.

Z raportu PSPA "Polish EV Outlook" wynika także, że udział nowych BEV wyniesie w Polsce 13,9% w 2025 r. Jak przypomniano, potencjał wzrostu tego segmentu odnotowywano już we wcześniejszych latach. W 2021 r. na krajowym rynku zarejestrowano prawie dwukrotnie więcej samochodów całkowicie elektrycznych niż w roku 2020 r. i niemal czterokrotnie więcej niż w 2019 r.

Według prezesa PZPA flota samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce będzie stale się powiększać. – Pod względem poziomu popytu nie pozostajemy w tyle za resztą Europy. W tym zakresie nie możemy oczywiście oczekiwać wolumenów sprzedażowych zbliżonych do poziomu przykładowo Francji czy Wielkiej Brytanii, gdzie w 2020 r. sprzedawano ponad 1,5 mln nowych samochodów, podczas gdy w Polsce było to ok. 0,4 mln sztuk – podkreśla Maciej Mazur.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka