• +48 502 21 31 22

Polscy przedsiębiorcy zwiększają swoją obecność na Ukrainie

Polskie firmy mogą rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne, biorąc udział w przetargach organizowanych przez instytucje międzynarodowe.

Polscy przedsiębiorcy zwiększają swoją obecność na Ukrainie

Polskie firmy są zainteresowane współpracą z Ukrainą. Eksport towarów i usług rośnie od 2018 r., a w ostatnich latach obroty handlowe między Polską a Ukrainą wzrosły do ponad 12 mld dolarów.

Jak poinformował Karol Kubica, dyrektor Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Kijowie, w bazie polskich przedsiębiorców zainteresowanych współpracą z Ukrainą znajduje się ponad 3 tys. firm. – Polski biznes jest bardzo zainteresowany współpracą z Ukrainą. Jesteśmy dla nich pierwszym partnerem handlowym – podkreślił podczas szkolenia dla przedsiębiorców zainteresowanych odbudową Ukrainy. Dodał, że przedstawiciele polskich przedsiębiorstw już teraz jeżdżą na Ukrainę, żeby "budować relacje na poczet przyszłych kluczowych, dużych projektów, które będą realizowane po zakończeniu wojny".

Od 2018 r. widać wzrost polskiego eksportu towarów i usług na Ukrainę. Tendencja ta uległa znacznemu nasileniu po 2022 r., kiedy to Ukraina zerwała relacje handlowe z Białorusią i Rosją, a także napotkała na trudności w żegludze na Morzu Czarnym i Azowskim. W rezultacie obroty handlowe między Polską a Ukrainą wzrosły z 9 mld do ponad 12 mld dolarów. Ponadto mimo trwającej wojny wiele polskich firm kontynuuje działalność produkcyjną na Ukrainie. Jednak jak zauważył Karol Kubica, prowadzenie biznesu w tym kraju wiąże się z licznymi wyzwaniami, w tym z trwającym konfliktem zbrojnym i zniszczeniami infrastruktury energetycznej, trudnościami w rekrutacji pracowników ze względu na mobilizację wojskową oraz faktem, że Ukraina nie jest członkiem Unii Europejskiej.

Artur Dąbkowski, naczelnik Wydziału Międzynarodowych Organizacji i Zamówień Publicznych Ministerstwa Rozwoju i Technologii, wskazał, że polskie firmy mogą rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne, biorąc udział w przetargach organizowanych przez instytucje międzynarodowe, takie jak ONZ czy Bank Światowy. Dysponują one znacznymi budżetami, które przeznaczają na własne funkcjonowanie oraz programy pomocowe. ONZ co roku kupuje towary i usługi za 24-26 mld dolarów, Międzynarodowy Czerwony Krzyż wydaje blisko 3 mld, Bank Światowy w poprzednim roku zrealizował zamówienia publiczne na kwotę 17 mld, a NATO na zakupy niezwiązane z uzbrojeniem przeznacza 4-6 mld dolarów rocznie. Zauważalny jest wzrost zainteresowania polskich przedsiębiorców tym rynkiem. Jeszcze pięć lat temu wartość dostaw polskich firm do ONZ nie przekraczała 5 mln dolarów, co plasowało Polskę na 158. miejscu w światowym rankingu. Po 2022 r. nastąpił gwałtowny wzrost do ponad 70 mln dolarów, co pozwoliło Polsce awansować o 80 pozycji. W ciągu dekady liczba polskich firm zarejestrowanych w bazie ONZ wzrosła z niecałych 100 do 1600.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka