Od 1 stycznia do ZUS wpłynęło ponad 298,3 tys. wniosków o rentę wdowią. Najwięcej składanych jest u pracowników ZUS w salach obsługi klientów (ponad 75% wszystkich), a aż 91% osób, które składają wnioski o rentę wdowią, to kobiety. W woj. śląskim złożono ponad 36,4 tys. wniosków o to świadczenie, najwięcej w Oddziale ZUS w Sosnowcu – 7135, a najmniej w Oddziale ZUS w Bielsku-Białej – 4879. W pozostałych Oddziałach ZUS w województwie śląskim było to: Oddział ZUS w Chorzowie – 6255, Oddział ZUS w Częstochowie – 5407, Oddział ZUS w Rybniku – 6202 i Oddział ZUS w Zabrzu – 6555.
– Zanim klient złoży wniosek o rentę wdowią, powinien sprawdzić, czy ma prawo do dwóch świadczeń: własnego (np. emerytury lub renty) oraz renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku. Jeżeli ma prawo tylko do jednego świadczenia, najpierw powinien złożyć wniosek o drugie świadczenie: swoją emeryturę lub rentę albo rentę rodzinną po współmałżonku. Renta wdowia jest połączeniem dwóch świadczeń, a wnioskodawca sam wybiera wariant wypłaty (we wniosku): 100% renty rodzinnej i 15% własnego świadczenia albo 100% własnego świadczenia i 15% renty rodzinnej. Jeżeli klient nie wie, który wariant będzie dla niego korzystny, wówczas może wskazać, by w pełnej wysokości (100%) było wypłacane wyższe świadczenie – informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Wniosek o rentę wdowią można złożyć również wtedy, gdy prawo do drugiego świadczenia jest w trakcie ustalania. Chodzi na przykład o sytuację, gdy zainteresowana osoba pobiera własną emeryturę i ma złożony wniosek do ZUS o rentę rodzinną po zmarłym współmałżonku.
– Jeżeli klient będzie potrzebował wsparcia, pracownicy ZUS pomogą mu wypełnić wniosek. W trakcie wizyty w placówce zapytają m.in. o PESEL, datę śmierci współmałżonka, po którym przysługuje renta rodzinna, a także o wspólność małżeńską, czyli o to, czy małżonkowie prowadzili wspólne gospodarstwo domowe – wyjaśnia rzeczniczka.
Na wizytę w placówce ZUS wnioskodawca powinien wziąć ze sobą: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, może też okazać e-Dowód dostępny w aplikacji mObywatel). Pracownik ZUS potwierdzi tożsamość i sprawdzi dane adresowe. Należy też podać numer rachunku bankowego, na który ma być wypłacane świadczenie. Co ważne, jeżeli do tej pory ZUS wypłacał świadczenie za pośrednictwem poczty, to można pozostać przy tym sposobie lub zmienić sposób wypłaty świadczeń na rachunek bankowy. Jeżeli klient ma ustalone prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, nie musi załączać żadnych dokumentów do wniosku o rentę wdowią.
Jeśli wnioskodawca ma wątpliwości, czy spełnia łącznie wszystkie warunki niezbędne do otrzymania renty wdowiej, może skorzystać ze specjalnej ankiety. Jest ona dostępna na stronie internetowej ZUS: www.zus.pl. Po wypełnieniu ankiety można też skorzystać z kalkulatora do obliczenia szacunkowej wysokości renty wdowiej.
Jeśli dana osoba zdecyduje się złożyć wniosek o rentę wdowią elektronicznie, a nie ma jeszcze konta na portalu PUE/eZUS, pracownik pomoże jej takie konto założyć. Wystarczy skontaktować się z ZUS. Nie trzeba tego robić osobiście. Można skorzystać na przykład z e-wizyty lub zadzwonić na infolinię: 22 560 16 00.
fot. freepik.com
oprac. /kp/