• +48 502 21 31 22

Nierówne relacje w rekrutacji. Polacy czują się ignorowani przez pracodawców

Informacja zwrotna to bardzo ważne narzędzie w procesie rekrutacji, które nadal nie jest wykorzystywane odpowiednio często.

Nierówne relacje w rekrutacji. Polacy czują się ignorowani przez pracodawców

Ponad połowa Polaków uważa, że w czasie procesu rekrutacyjnego to pracodawca jest na uprzywilejowanej pozycji, a większość ma wrażenie, że są dla firmy tylko kolejnym z wielu CV. W wyrównywaniu szans obu stron ważna jest informacja zwrotna, jednak organizacje robią to rzadko.

54% respondentów ma przekonanie, że relacje między kandydatami a pracodawcami podczas rekrutacji są nierówne, a 68% przyznało, że miało wrażenie, iż jest traktowane jak jedno z wielu CV. Rozczarowanie brakiem odpowiedzi na aplikację doświadczyło 62% badanych, z kolei 58% kandydatów, którzy początkowo byli bardzo zainteresowani daną ofertą pracy, ostatecznie poczuło się zawiedzionych przebiegiem rekrutacji. 53% otrzymało odpowiedź od pracodawcy dopiero po długim czasie, gdy przyjęli już inną ofertę – wynika z badania Pracuj.pl.

Informacja zwrotna jest jednym z najbardziej oczekiwanych elementów procesu rekrutacyjnego. Dla kandydatów ma ogromne znaczenie – zarówno jeśli jest pozytywna, jak i negatywna. Badanie Pracuj.pl pokazuje, że okres oczekiwania na odpowiedź po wysłaniu CV jest dla Polaków bardzo stresujący, a co czwarty badany wskazuje na uczucie niepewności jako dominujące podczas oczekiwania na informację zwrotną. Wyraźnie preferują otrzymanie jasnej odpowiedzi na swoją aplikację, nawet jeśli jest to odmowa. Procesy rekrutacyjne mają różną długość, ale zdecydowana większość respondentów nie chciałaby czekać dłużej niż dwa tygodnie, 3/10 uważa, że nawet czas oczekiwania na odpowiedź rekrutera przekraczający tydzień jest zbyt długi, a 12% mogłoby czekać na odpowiedź firmy maksymalnie 3 dni.

Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl, podkreśla, że feedback to bardzo ważne narzędzie w procesie rekrutacji, które niestety nadal nie jest wykorzystywane odpowiednio często. – Kandydaci bardzo potrzebują informacji zwrotnej, w tym informacji o statusie aplikacji, bo pozwala im ona na psychiczne wytchnienie, możliwość planowania dalszych kroków czy zmiany podejścia podczas szukania pracy. Przynosi także korzyści dla pracodawców. Firmy, które informują kandydatów na temat postępów ich procesów rekrutacyjnych, są lepiej przez nich postrzegane. Udzielając jakiejkolwiek odpowiedzi, zwiększają szansę na to, że w przyszłości dany kandydat do nich powróci i zechce wziąć udział w kolejnych rekrutacjach. Potwierdzają to wyniki badania Pracuj.pl, zgodnie z którym gotowość do ponownego złożenia CV po otrzymaniu jakiejkolwiek odpowiedzi zadeklarowało blisko 2 na 3 badanych. Profesjonaliści zawsze są na wagę złota, dlatego chcąc mieć dostęp do jak największej puli talentów, warto zadbać, żeby każdy kandydat, bez względu na wynik rekrutacji, poczuł się zauważony i nie miał wrażenia, że jest tylko kolejnym CV – radzi ekspertka.

76% ankietowanych deklaruje, że informacja o pozytywnym rozpatrzeniu ich CV i zaproszenie na kolejny etap rekrutacji spowoduje, że w przyszłości chętniej zaaplikują do tego pracodawcy, natomiast dla 51% informacja o odrzuceniu ich CV spowoduje, że w przyszłości mniej chętnie zaaplikują ponownie do tej firmy. Jak tłumaczą autorzy badania, liczby te zmieniają się w zależności od tego, czy otrzymana odpowiedź była pozytywna czy negatywna, jednak w wynikach widać wyraźnie, jak istotna dla kandydatów jest jakakolwiek informacja o statusie ich aplikacji i jakie korzyści psychiczne im przynosi. – Budowanie bazy talentów i zarządzanie nią to jeden z ważnych czynników w wypracowywaniu przewagi konkurencyjnej. Warto również pamiętać, że takie podejście może w dłuższej perspektywie skutkować podniesieniem jakości rekrutacji. Procesy na odpowiednim poziomie prowadzą nie tylko do przyciągania lepiej dopasowanych kandydatów, ale również skracają czas i koszty rekrutacji. Ma to również bezcenną wartość wizerunkową – ukazuje pracodawcę jako empatycznego, odpowiadającego na potrzeby rynku i kandydatów oraz szanującego ich czas i wysiłek – komentuje Kalina Walento-Furmańska, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka