• +48 502 21 31 22

Kobiety rzadziej proszą o podwyżkę

Zarobki wynoszące ponad 7,5 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 10% mężczyzn i 3% kobiet.

Kobiety rzadziej proszą o podwyżkę

Współczynnik aktywności zawodowej osób w wieku 15-89 lat w czwartym kwartale 2023 r. wyniósł wśród mężczyzn 66%, wśród kobiet kształtował się natomiast na poziomie 52,3%. Z danych GUS wynika również, że w październiku 2022 r. luka płacowa między kobietami a mężczyznami wynosiła 7,9% – o tyle procent przeciętne godzinowe wynagrodzenie kobiet było niższe od przeciętnego godzinowego wynagrodzenia mężczyzn. Dodatkowo prawie we wszystkich dużych grupach zawodów wynagrodzenia godzinowe mężczyzn były wyższe od wynagrodzeń kobiet.

Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że zarobki poniżej 4 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 52% Polek. W przypadku mężczyzn ten odsetek wynosi 36%. Od 4 tys. zł w górę to mężczyźni częściej mogą liczyć na dane wynagrodzenie. Zarobki od 4 do 5 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 14% kobiet oraz co piąty mężczyzna. Pensję od 5 do 6 tys. zł netto miesięcznie dostaje 7% kobiet i co dziesiąty mężczyzna, a od 6 do 7,5 tys. zł miesięcznie zarabia 2% pań i 8% panów. Patrząc na rozkład wynagrodzeń przekraczających 7,5 tys. zł również widać przewagę mężczyzn – otrzymuje tyle co dziesiąty mężczyzna w porównaniu do 3% kobiet. W najwyższym pułapie zarobków powyżej 10 tys. zł miesięcznie jest 5% Polaków i tylko 1% Polek. Ponadto z raportu „Kobiety w spółkach giełdowych. Indeks Fundacji Liderek Biznesu” wynika, że pod koniec 2022 r. kobiety stanowiły tylko 15,5% członków zarządów i rad nadzorczych spółek giełdowych w Polsce. Do tego 74,2% firm spoza największych indeksów GPW w ogóle nie ma kobiet w zarządzie, a 46,9% w radzie nadzorczej.

Kobiety również rzadziej upominają się o podwyżkę. Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” wynika, że 26% pań poprosi swojego aktualnego pracodawcę o podwyżkę, taki plan ma co trzeci mężczyzna.

– W Personnel Service na stanowiskach kierowniczych i wyższych aż 70% zatrudnionych osób to kobiety, panie stanowią też większość w zarządzie. Wyłamujemy się zatem z powielanych w polskich firmach stereotypów. Tak było od zawsze i widzimy ogromne zalety tego typu rozkładu płci w naszej spółce. Natomiast widać, jak wiele jest jeszcze do zrobienia. Mam wrażenie, że tak wiele się mówi o tym, ile się zmieniło, ale życie zawsze pokazuje, że stereotypy nadal są silne. I to, co przebija się w naszym życiu codziennym, ma też przełożenie na biznes i wszystkie inne obszary życia. A pamiętajmy, że m.in. wielozadaniowość, empatia czy zdolności komunikacyjne to cechy kobiece, które wyróżniają je na rynku pracy i przyczyniają się do lepszego rozwoju firm – mówi Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka