• +48 502 21 31 22

Ponad połowa Polaków ogranicza wydatki

Dla 71% głównym powodem do oszczędzania są wciąż rosnące ceny. Rok temu odpowiedziało tak 38,7% osób.

Ponad połowa Polaków ogranicza wydatki

Prawie 55% Polaków chce ograniczyć wydatki na zakupy w pierwszym kwartale 2022 r. Większość z nich do takiej decyzji skłoniły wysokie ceny.

54,8% uczestników badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX zamierza w trzech pierwszym miesiącach tego roku ograniczać wydatki na bieżące zakupy, 31% nie zamierza ciąć wydatków, prawie co dziesiąty nie ma zdania, a 4,2% respondentów nie zwraca uwagi na tego typu kwestie.

Jak zauważył współautor badania Krzysztof Łuczak, Polacy ograniczyli wydatki już od samego początku roku. - W porównaniu do wyniku z ubiegłego roku liczba konsumentów, którzy wprowadzają oszczędności, zwiększyła się tylko o 10 punktów procentowych, bo ludzie ze wszystkich sił starają się żyć na poziomie, do jakiego są przyzwyczajeni. Jednak z czasem będzie to coraz trudniejsze i odsetek oszczędzających będzie się zwiększał - ocenił ekspert.

Dla 71% głównym powodem są wciąż rosnące ceny. Rok temu odpowiedziało tak 38,7% osób. Na drugim miejscu z wynikiem 32,4% znalazła się obawa o pogorszenie sytuacji gospodarczej - w 2021 r. ten powód wskazało 17,5% badanych. Dla 16,3% główny powód cięcia wydatków to brak oszczędności - przed rokiem było to 19,3% wskazań.

Prawie co czwarty pytany chce zredukować swoje wydatki o 10-15%, 18,3% respondentów zmniejszy je o 5-10%, a 17,7% zapowiada oszczędzanie na poziomie 15-20%. Na redukcję wydatków o 20-30% wskazało 10,4% osób planujących takie ograniczenia. 17,9%. badanych nie umie określić dokładnego poziomu cięć wydatków.

Polacy najczęściej chcą ograniczyć wydatki na słodycze i przekąski - 65,4%. Rok temu było to 43,1%. Na drugim miejscu są napoje alkoholowe - 41,1% (rok temu 37%), na trzecim kosmetyki - 40,3% (23%). Na kolejnych miejscach znalazły się odzież - 39,7%, artykuły spożywcze - 30,7% czy sprzęt RTV-AGD - 27,3%. Respondenci wskazywali także na artykuły budowlane lub remontowe - 18,6%., a także chemię gospodarczą - 19,2%. 9% osób planujących cięciach chce ograniczyć zakupy kawy i herbaty.

fot. freepik
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka