Czy poranne wstawanie do pracy może być przyjemne? W dużej mierze zależy to od relacji, jakie mamy z współpracownikami. Jak pokazują badania, sympatia do zespołu ma bezpośredni wpływ na nastawienie, zadowolenie z życia zawodowego, a nawet lojalność wobec pracodawcy.
Współczesny rynek pracy zmienia priorytety pracowników. Atmosfera w zespole przestała być jedynie „miłym dodatkiem” – z badania Pracuj.pl wynika, że dla 55% respondentów to właśnie ona jest najważniejszą wartością w pracy. Zjawisko to ma mierzalny wpływ na poczucie szczęścia, a 88% osób, które deklarują dobre relacje ze współpracownikami, czuje się szczęśliwszych w pracy. Co więcej, 55% pracowników zadowolonych z atmosfery ocenia swoje życie zawodowe jako udane, podczas gdy w grupie niezadowolonych ten odsetek spada do zaledwie 10%. – Dobre relacje w pracy to potencjalny klucz do zawodowego szczęścia i sukcesu. Budowanie atmosfery wzajemnego zrozumienia i wsparcia przekłada się na większe zaangażowanie i poczucie spełnienia zawodowego. Współpraca oparta na zaufaniu i empatii to fundament nowoczesnego miejsca pracy, gdzie każdy może rozwijać swój potencjał – przekonuje Alina Michałek, HR Business Partner w Pracuj.pl.
Miejsce pracy to dziś coś więcej niż tylko przestrzeń do wykonywania obowiązków. Często staje się ono drugim kręgiem społecznym, w którym nawiązujemy relacje wykraczające daleko poza biurowe mury. Badanie Pracuj.pl ujawnia, że 6 na 10 pracowników ma bliskiego znajomego poznanego w firmie, co trzeci badany znalazł w pracy przyjaciela na całe życie, a połowa respondentów regularnie wychodzi ze współpracownikami poza firmę. Z kolei 25% było gościem na ślubie koleżanki lub kolegi z pracy. Jak zauważa Alina Michałek, takie więzi są niezwykle cenne. – Praca to nie tylko obowiązki i projekty, ale też relacje. Bliscy znajomi czy przyjaciele poznani w biurze mogą być źródłem wsparcia, radości i poczucia przynależności. Takie więzi wzmacniają integrację zespołu, ułatwiają współpracę i sprawiają, że czujemy się częścią czegoś większego niż tylko firma – podkreśla ekspertka.
Silne więzi z zespołem mają również realny wpływ na decyzje zawodowe. Z danych wynika, że wśród osób zadowolonych z relacji w pracy zmianę zatrudnienia rozważa zaledwie 29%, a w grupie niezadowolonych ten odsetek wzrasta do 59%. Dla 37% badanych odejście lubianych kolegów i koleżanek mogłoby być impulsem do własnych zmian. Natomiast 74% deklaruje, że w nowym miejscu chciałoby trafić na zespół podobny do obecnego. Z kolei dla 48% respondentów to właśnie dobra atmosfera jest głównym powodem pozostania w obecnej firmie.
Również Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj, podkreśla, że dobre relacje mają realny wpływ na decyzje zawodowe. – Dzięki silnym więziom z zespołem praca przestaje być wyłącznie obowiązkiem, a staje się źródłem poczucia wspólnoty i bezpieczeństwa. Zaufanie i pozytywna atmosfera w zespole zwiększają naszą lojalność, a nawet mogą być powodem, dla którego zostajemy w obecnym miejscu mimo innych kuszących propozycji. Można powiedzieć, że relacje międzyludzkie to ukryty, lecz niezwykle mocny filar, na którym opiera się stabilność naszego zatrudnienia – zaznacza ekspertka.
W dobie walki o najlepszych specjalistów firmy powinny pamiętać, że atrakcyjne wynagrodzenie to nie wszystko. Eksperci przekonują, że dobra atmosfera i silne więzi w zespole to solidny fundament, na którym buduje się nie tylko lojalność i zaangażowanie pracowników, ale także długoterminowy sukces biznesowy.
fot. freepik.com
oprac. /kp/







.jpg)
