• +48 502 21 31 22

Mali przedsiębiorcy obciążeni nie tylko podatkami ale i uprzedzeniami

Najczęściej wskazywane wobec przedsiębiorców epitety to "kombinatorzy", "nieuczciwi" oraz "oszuści/cwaniacy".

Mali przedsiębiorcy obciążeni nie tylko podatkami ale i uprzedzeniami

Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców w Polsce zetknęła się z krzywdzącymi stereotypami na swój temat. Co trzeci z nich uważa, że takie opinie negatywnie wpływają na ich działalność, psując relacje zarówno z klientami, jak i pracownikami.

52% właścicieli firm spotkało się z negatywnymi stereotypami – wynika z raportu Santander Leasing. Najczęściej wskazywane epitety to "kombinatorzy" (14%), "nieuczciwi" (10%) oraz "oszuści/cwaniacy" (9%). Te negatywne postrzeganie ma realne konsekwencje. 27% przedsiębiorców przyznaje, że stereotypy psują ich relacje z klientami, a 22% uważa, że negatywnie odbijają się na stosunkach z pracownikami. Mimo to 23% respondentów deklaruje obojętność wobec tych opinii.

Raport wskazuje również, że zarówno przedsiębiorcy, jak i społeczeństwo, dostrzegają duże obciążenie obowiązkami właścicieli firm. 65% biznesmenów i 55% ogółu respondentów uważa, że polscy przedsiębiorcy ciężko pracują i są przeciążeni. Jednocześnie większość ankietowanych w obu grupach podkreśla ich spryt i zaradność (64% przedsiębiorców, 57% ogółu społeczeństwa). Dodatkowo zdaniem 54% właścicielom firm można ufać, że prowadzą je uczciwie. Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynkiem małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing, zauważył, że wyniki badania potwierdzają jego codzienne obserwacje. – Polscy przedsiębiorcy ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność – podkreślił.

Główną motywacją do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej, zarówno w ocenie przedsiębiorców (59%), jak i ogółu pytanych (60%), jest pragnienie niezależności. Na kolejnych miejscach plasują się pasja do wybranej dziedziny (36% w obu grupach) oraz kontynuacja rodzinnej tradycji i brak satysfakcji z pracy na etacie (po ok. 33%).

Co powstrzymuje Polaków przed założeniem własnej firmy? Najczęściej wskazywane bariery to wysokie podatki i składki społeczne (32%) oraz brak odpowiedniego kapitału na start (27%). Badanie pokazuje również różnice w obawach między płciami: kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem działalności (27% vs. 19%), natomiast mężczyźni w większym stopniu upatrują czynników ryzyka w biurokracji i skomplikowanych przepisach (25% vs. 18%).

W kwestii zmian wizerunku małych i średnich przedsiębiorców w ciągu ostatniej dekady 39% właścicieli firm uważa, że nie uległ on istotnym zmianom. 37% dostrzega poprawę, a 24% pogorszenie. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni zauważają pogorszenie wizerunku (30% vs. 21%). Dr Jacek Santorski, psycholog biznesu, wskazuje na pozytywne zmiany w dłuższej perspektywie. – Badanie przeprowadzone w latach 90. przez prof. Lenę Kolarską-Bobińską pokazywało, że ponad 75% polskiego społeczeństwa postrzegało nas wówczas jako tzw. przewalaczy. Już tamto badanie ujawniło pewne paradoksy. Opinia ta nie przeszkadzała większości badanych Polaków - 60% życzyło sobie, aby ich dzieci zostały przedsiębiorcami – zwrócił uwagę.

Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, podkreśliła potrzebę systemowych zmian. – Szczególnie ważne są te fragmenty raportu, które wskazują bariery w prowadzeniu działalności. 72% przedsiębiorców podkreśla, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. To zbieżne z moimi obserwacjami – wskazała.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka