
Dla wielu Polaków odejście z pracy to znacznie więcej niż tylko podpisanie dokumentów. 60% respondentów deklaruje gotowość do zaangażowania się w przekazanie swoich zadań następcy, a 70% chciałoby utrzymać pozytywne relacje z kolegami i koleżankami z pracy w okresie wypowiedzenia. Zaskakujące jest jednak, że tylko 56% pracowników chciałoby samodzielnie poinformować zespół o swoim odejściu, a co drugi byłby skłonny podzielić się swoją opinią o byłym pracodawcy z nowym szefem.
Jak wynika z badania Pracuj.pl, świadomość formalności związanych z odejściem z pracy jest dość wysoka – deklaruje ją 69% badanych. Taki sam odsetek zna swoje prawa po zakończeniu zatrudnienia, takie jak kwestie odprawy czy ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Najlepiej w przepisach orientują się osoby w wieku 35-44 i 45-54 lata (po 72%). Jednak okazuje się, że dla pracowników równie istotne, a może nawet ważniejsze, są relacje z zespołem. 70% respondentów chciałoby zachować dobre kontakty ze współpracownikami w trakcie okresu wypowiedzenia, a 60% jest gotowych aktywnie uczestniczyć w przekazaniu swoich obowiązków nowej osobie.
Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl, podkreśla, że rozstanie z pracodawcą to nie tylko formalności, ale ważny etap budowania lub tracenia relacji w środowisku zawodowym. – Coraz więcej pracowników dostrzega, że sposób, w jaki rozstają się z firmą, może mieć wpływ na ich przyszłość zawodową – zarówno w kontekście sieci kontaktów, jak i reputacji na rynku pracy. Dlatego warto pamiętać, że ostatnie tygodnie w organizacji często zapadają w pamięć zespołu równie mocno jak lata wspólnej pracy. Dobrze zaplanowany i przeprowadzony offboarding jest ważnym elementem zdrowej kultury organizacyjnej – tłumaczy ekspertka.
Mimo tak dużej wagi przywiązywanej do dobrych relacji nie wszyscy pracownicy czują potrzebę lub mają możliwość samodzielnego poinformowania zespołu o swojej decyzji. Jedynie 56% ankietowanych chciałoby osobiście przekazać tę wiadomość swoim bezpośrednim współpracownikom. Co ciekawe, taką potrzebę częściej deklarują starsi pracownicy w wieku 35-44 lata (59%), a rzadziej najmłodsi (18-24 lata – 47%). Natomiast 53% pytanych byłoby gotowych podzielić się swoją opinią o warunkach pracy z potencjalnym nowym pracodawcą, gdyby ten o to zapytał. Najmniej skłonni do takiej otwartości są najstarsi pracownicy (55-65 lat – 49%).
Autorzy badania zaznaczają, że warto również zwrócić uwagę na to, jak sam sposób rozstania z dotychczasowym miejscem pracy wpływa na postrzeganie pracownika. 57% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że ich zachowanie podczas odejścia może mieć konsekwencje dla ich zawodowej reputacji. Najczęściej tę zależność dostrzegają osoby w wieku 35-44 lata (61%). – Wyniki badania wyraźnie pokazują, że pracownicy oczekują transparentności i partnerskiego podejścia także w momencie zakończenia współpracy. Dla wielu osób odejście z pracy nie jest jedynie formalnym zamknięciem etapu zawodowego, ale również ważnym sygnałem, jak firma traktuje swoich ludzi – także na ostatniej prostej. To doświadczenie może wpływać na opinie o pracodawcy, które pracownik przekaże dalej – przyszłemu pracodawcy, znajomym czy w mediach społecznościowych. Coraz częściej rozstanie z firmą postrzegane jest jako część tzw. employee experience i jako takie powinno być świadomie kształtowane przez organizacje – dodaje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.
Z badania Pracuj.pl wynika ponadto, że wielu pracowników chciałoby wykorzystać moment odejścia, aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat funkcjonowania firmy z samym pracodawcą. 40% respondentów deklaruje chęć wzięcia udziału w tzw. exit interview, pod warunkiem że rozmowa ta umożliwi im wyrażenie opinii na temat kultury organizacyjnej. Największą gotowość do takiej rozmowy wykazują osoby w wieku 25-44 lata (44% i 42%), a najmniejszą pracownicy w wieku 55-65 lat (32%).
fot. freepik.com
oprac. /kp/