• +48 502 21 31 22

Większa efektywność czy utrata kontroli? Polacy podzieleni w sprawie AI

Skuteczne wdrożenie AI wymaga nie tylko zaawansowanej technologii, ale także odpowiednio przemyślanych strategii zarządzania zmianą.

Większa efektywność czy utrata kontroli? Polacy podzieleni w sprawie AI

Ponad połowa Polaków pozytywnie ocenia wpływ sztucznej inteligencji na rozwój firm, a co czwarty respondent w wieku 20-34 lata używa AI do nauki i zwiększania produktywności. Jednocześnie czterech na dziesięciu ankietowanych obawia się, że technologia ta może przyczynić się do pogorszenia relacji międzyludzkich i osłabienia więzi społecznych.

Z badania SW Research pt. „Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym” wynika, że Polacy mają podzielone opinie na temat sztucznej inteligencji. Szczególnie widoczne są obawy związane z relacjami międzyludzkimi – 40% badanych uważa, że AI może osłabiać więzi społeczne i negatywnie wpłynąć na sposób, w jaki ludzie się ze sobą komunikują i budują relacje. Jednocześnie 34% ankietowanych dostrzega pozytywne aspekty jej działania w kontekście społecznym. Te wyniki ukazują, jak duże wyzwanie stanowi adaptacja technologii sztucznej inteligencji w życiu codziennym.

Jeśli chodzi o dotychczasowy wpływ sztucznej inteligencji na rozwój firm, 53% ankietowanych ocenia ją korzystnie, a szczególnie ceni większą efektywność. Z kolei 23% wskazuje na potencjalne ryzyka, takie jak utrata kontroli nad procesami czy koszty wdrożenia technologii. Najczęściej korzystają z niej pracownicy sektora usług prawnych i konsultingowych (33%), kolejne są IT oraz marketing i komunikacji (po 17%).

35% badanych ocenia wpływ sztucznej inteligencji na swoje życie jako korzystny, podczas gdy 36% wyraża obawy przed jej negatywnymi konsekwencjami. Do najczęściej wskazywanych zagrożeń należą automatyzacja miejsc pracy, naruszanie prywatności, kradzież tożsamości oraz wzrost dezinformacji i manipulacji, takich jak deepfake. AI znajduje szczególne uznanie wśród młodych Polaków w wieku 20–34 lata. Co czwarty z nich korzysta z tej technologii, aby poszerzać wiedzę i rozwijać sposób myślenia. Dla 37% młodych osób AI stanowi narzędzie poprawiające jakość pracy, a dla 35% pomaga maksymalizować produktywność.

Najmłodsi respondenci zwracają uwagę, że skuteczne wdrożenie AI wymaga nie tylko zaawansowanej technologii, ale także odpowiednio przemyślanych strategii zarządzania zmianą. Ponadto dwie trzecie z nich uważa, że znajomość sztucznej inteligencji powinna być istotnym elementem kompetencji nowych pracowników, co wskazuje na rosnącą rolę AI w kształtowaniu przyszłego rynku pracy.

fot. pexels.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka