• +48 502 21 31 22

90% MŚP korzysta z AI, ale bariery wciąż istnieją

Firmy o zasięgu lokalnym lub regionalnym oraz mniejsze przedsiębiorstwa rzadziej korzystają z AI i ML niż te o większym, międzynarodowym zasięgu.

90% MŚP korzysta z AI, ale bariery wciąż istnieją

W sumie 90% firm z sektora MŚP stosuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, przy czym prawie co czwarta firma w znacznym stopniu. Ponad 40% organizacji przewiduje pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia AI lub ML, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów. Połowa firm, które korzystają ze sztucznej inteligencji, dostrzega potencjał tej technologii w budowaniu przewagi konkurencyjnej – wynika z raportu "Rola AI w MŚP" AI Chamber.

Prawie 2/3 firm jest przekonana o korzystnym wpływie AI i ML na ich pracę. Najczęściej wskazywane obszary to IT, marketing i tworzenie kreacji, obsługa klienta, administracja, sprzedaż, logistyka, produkcja i kontrola jakości. Ponadto ponad połowa przedstawicieli MŚP przewiduje znaczące zmiany w swojej branży w wyniku dynamicznego rozwoju tych technologii. Wpływ sztucznej inteligencji ma obejmować głównie wprowadzenie nowych produktów opartych na AI, poprawę obsługi klienta dzięki chatbotom, zautomatyzowanie procesów i redukcję błędów.

Raport pokazał również, że prawie 63% pytanych MŚP ocenia sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe jako wsparcie, 15% widzi w tej technologii konkurencję, a 4% wyraża obawy przed AI.

Badane przedsiębiorstwa najczęściej wykorzystują AI i ML do przewidywania sprzedaży (56%), targetowania w ramach kampanii (55%), analizy zużycia zasobów (51%), dynamicznego kształtowania cen (51%), analizy sprzedaży krzyżowej (48%), analizy danych (36%), automatyzacji zadań (30%), zarządzania ryzykiem (23%), tworzenia reklam (23%), tworzenia grafik social media (21%), rozwoju nowych produktów lub usług, wykrywania oszustw i nadużyć (20%) oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji biznesowych (19%).

Firmy o zasięgu lokalnym lub regionalnym oraz mniejsze przedsiębiorstwa rzadziej korzystają z AI i ML niż te o większym, międzynarodowym zasięgu. W ocenie autorów raportu im dłużej dana firma działa na rynku, tym ma bardziej pozytywny stosunek do sztucznej inteligencji i lepszą ocenę jej wpływu na biznes – 51% to firmy o stażu mniej niż 5 lat, 58% – ze stażem 5-10 lat na rynku i 62% – istniejące na rynku dłużej niż 10 lat.

Według 41% respondentów kierownictwo utrudnia rozwój AI i ML w ich przedsiębiorstwie, a 48% badanych MŚP twierdzi, że ich firma preferuje tradycyjne metody pracy i ma opór przed wprowadzaniem nowych rozwiązań AI. Ok. 40% badanych przedsiębiorstw, które jeszcze nie wprowadziły AI, nie planuje tego w najbliższej przyszłości. Główne przyczyny to brak wiedzy lub doświadczenia w tym obszarze, inne priorytety w firmie, brak zapotrzebowania oraz brak odpowiednich zasobów ludzkich do zarządzania i utrzymania systemów opartych na AI i ML.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka