• +48 502 21 31 22

1/4 młodych Polaków chce założyć własną firmę

Wśród osób, które planują prowadzić własną firmę, 2/3 już ma pomysł na biznes, a najwięcej pytanych wybiera sektor handlu i usług.

1/4 młodych Polaków chce założyć własną firmę

Połowa Polek i Polaków w wieku 18-30 lat chciałaby w przyszłości pracować na etacie, 10% dąży do objęcia stanowisk kierowniczych, a 37% woli niezależne formy zatrudnienia, z czego 13% planuje pracować jako freelancerzy, a 24% zamierza założyć własną działalność – wynika z badania fundacji "THINK!". Wśród tych, którzy planują prowadzić własną firmę, 2/3 już ma pomysł na biznes. Wśród tych ostatnich 21% wskazało handel i usługi, 13% na informatykę i technologie, 12% na zdrowie i medycynę, a 10% na budownictwo i inżynierię.

Badanie pokazało również, że młodzi ludzie oczekują satysfakcji z życia zawodowego, elastyczności działania, stabilności zatrudnienia i szans na rozwój zawodowy. Dla 20% ankietowanych istotna jest forma zatrudnienia, a połowa preferuje pracę zdalną. Wśród korzyści, jakich oczekują od pracy, 21% wskazało na dobre zarobki, a 18% na możliwości rozwoju.

Wśród umiejętności, które uważają za atrakcyjne na rynku pracy, 37% wskazało umiejętności specjalistyczne, techniczne czy organizacyjne, natomiast 17% możliwość ciągłego kształcenia i rozwoju, 21% na kompetencje personalne, a 12% psychiczną odporność na stres. Co trzeci ankietowany przyznał, że regularnie aktualizuje swoją wiedzę, a co szósta osoba uczy się języków programowania i wykorzystywania AI. Z kolei zapytani o uczenie się umiejętności zawodowych, wskazali: doświadczenie zdobyte w pracy (31%), szkolenia stacjonarne (24%) i zajęcia wyjaśniające zastosowanie wiedzy teoretycznej. Jeśli chodzi o problemy związane z nauką nowych umiejętności potrzebnych do pracy, co siódmy badany wskazał na brak interakcji oraz na nudę i monotonię tradycyjnych zajęć. 13% wskazało na rozbieżność między teorią a praktyką, a 12% – na konieczność zapamiętywania informacji bez faktycznego zrozumienia. 55% podczas uczenia się korzysta z internetu i pomocy online, a co szósty preferuje szkolenia i kursy.

Co zachęca młodych ludzi do dodatkowej edukacji? Co trzeci respondent wskazał na korzyści finansowe jak podwyżka po skończeniu kursu czy możliwość awansu, 13% na osobiste ambicje, 10% na wsparcie organizacyjne od pracodawcy jak dofinansowanie, a 8% na praktyczne zastosowanie zdobytych umiejętności w pracy.

Badani podzielili się też szczegółami dotyczącymi prowadzenia swojej przyszłej firmy. 32% chce zatrudniać pracowników, 28% woli działalność jednoosobową, a 18% planuje pracować jako freelancer. Z kolei wśród czynników, które mają zapewnić sukces, wskazali na znajomość rynku i branży oraz zdobycie kapitału początkowego (po 17%), a także dobry pomysł na biznes (15%), umiejętności zarządzania czasem i zasobami (11%) oraz posiadanie odpowiedniego biznesplanu (5%). Jeśli chodzi o cechy charaktery, wskazali dyscyplinę i wytrwałość (16%), zaangażowanie i poświęcenie (15%), innowacyjność i kreatywność (11%) oraz odwagę wobec ryzyka (8%).

Czytaj także: Młodzi pracownicy martwią się kosztami życia

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka