• +48 502 21 31 22

Elastyczność poprawiła jakość pracy Polaków. Czego jeszcze oczekują od firm?

Pracownicy oczekują głównie sprawiedliwego wynagrodzenia i bezpiecznych warunków pracy. Dla większości ważna jest praca z osobami, którym ufają i z którymi się dogadują.

Elastyczność poprawiła jakość pracy Polaków. Czego jeszcze oczekują od firm?

73% pracowników chciałoby pracować cztery dni w tygodniu z zachowaniem wynagrodzenia za pięć dni. Ankietowani uważają również, że większa elastyczność, np. możliwość wyboru czy pracują z domu, czy z biura, zwiększa jakość ich pracy.

Badanie ManpowerGroup pokazuje, że pracownicy cenią sobie większą swobodę w wykonywaniu obowiązków zawodowych zyskaną podczas pandemii, jak np. praca z domu. 93% respondentów uznało, że elastyczność poprawiła jakość ich pracy. Dla 53% ważna jest możliwość wyboru godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy. Badani wśród istotnych aspektów wskazali też pełną elastyczność w zakresie wyboru miejsca pracy (41%) oraz dłuższy urlop (41%), zwiększenie liczby dni płatnego urlopu wypoczynkowego (33%) oraz możliwość częstszej realizacji zadań z domu niż biura (23%).

Jak zauważa Luiza Luranc–Jaworek, dyrektor sprzedaży ManpowerGroup w Polsce, elastyczność jest obecnie jednym z ważniejszych elementów oceny atrakcyjności zarówno oferty, jak i organizacji. – Firmy otworzyły się na nieporównywalnie większą elastyczność niż jeszcze kilka lat temu w podejściu do miejsca i godzin pracy swoich zespołów – dodała.

Wśród korzyści płynących z elastyczności w miejscu pracy respondenci wymienili: więcej czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi (46%) oraz przeznaczonego na odpoczynek i regenerację (44%), a także krótszy czas dojazdu do pracy (36%). Co trzeci pracownik stwierdził, że może poświęcić więcej czasu na realizowanie pozazawodowych aktywności.

73% preferuje model czterodniowego tygodnia pracy z zachowaniem wynagrodzenia za 5 dni. 17% wskazało możliwość siedmiodniowej dostępności z możliwością wykonywania obowiązków w dowolnym czasie, a 10% ankietowanych chciałoby realizować działania służbowe cztery dni w tygodniu w zamian za proporcjonalnie zmniejszoną wypłatę.

– O skróceniu tygodnia pracy do czterech dni mówi się coraz głośniej, również w Polsce. Pojawiają się firmy, które już podjęły tę decyzję, w wielu miejscach na świecie trwają testy weryfikujące, na ile wiąże się to z ryzykiem spadku efektywności. Wyniki analiz są tu wyjątkowo obiecujące, wstępnie nie wskazują na pogorszenie rezultatów, wręcz przeciwnie, zauważono wzrost zaangażowania, motywacji, jak i ogólnej satysfakcji pracowników – podkreśla Luiza Luranc–Jaworek.

Wyniki badania pokazują też, że pracownicy oczekują sprawiedliwego wynagrodzenia (94%) i bezpiecznych warunków pracy (89%). Dla 87% ważna jest praca z osobami, którym ufają i z którymi się dogadują. Pracownicy chcą też, by kierownictwo doceniało efekty ich pracy (81%). Ponadto liczy się dla nich motywacja i pasja do pracy (76%), a także możliwość zdobywania nowych umiejętności (75%).

W badaniu poruszono też kwestie zdrowia psychicznego, wypalenia zawodowego i wsparcia talentów przez firmy w tym obszarze. 51% pracowników mówi o tym, że w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu pomocna byłaby większa pula dni urlopowych, a 44% wskazało zapewnienie elastyczności w pracy, jak na przykład wybór czasu i miejsca, z jakiego wykonuje pracę. 39% zatrudnionych deklaruje, że chciałoby się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności, a 36% oczekiwałoby od organizacji dodatkowych dni wolnych w celu zadbania o zdrowie psychiczne.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka