Choć 86% pracowników marzy o świątecznej premii, to tylko 45% realnie na nią liczy. Dodatkowo większość respondentów przyznaje, że ich tegoroczny budżet świąteczny jest bardziej ograniczony. Dobrą wiadomością jest natomiast zmiana przepisów, dzięki której Wigilia będzie dniem wolnym od pracy od 2025 r. To rozwiązanie popiera 85% pytanych.
45% polskich pracowników nie otrzymuje żadnych prezentów ani premii świątecznych w swoich firmach – wynika z najnowszego badania Pracuj.pl. 82% deklaruje, że ich wynagrodzenie pozwala na mniej zakupów niż w poprzednim roku, nie dziwi zatem fakt, że dla 86% ankietowanych najbardziej pożądanym świątecznym benefitem byłaby jednorazowa premia finansowa. Na drugim miejscu znalazł się dodatkowy urlop na czas świąt (45%), a na trzecim – upominki lub prezenty od pracodawcy (36%). Kolejne są: rozszerzenie pakietu świadczeń pozapłacowych (19%), świąteczne spotkanie na żywo (14%) i możliwość wyboru akcji charytatywnej wspieranej przez firmę (11%). – W okresie świątecznym oczekiwania pracowników koncentrują się na benefitach, które realnie wpływają na ich komfort i sytuację finansową. Premie świąteczne, dodatkowe dni wolne czy upominki to nie tylko gesty ze strony pracodawców, ale także sygnał, że ich wkład w funkcjonowanie firmy jest doceniany. W szczególnie trudnym okresie gospodarczym takie działania mogą mieć kluczowy wpływ na budowanie zaangażowania i lojalności zespołu – podkreśla Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Istnieje jednak wyraźna różnica między tym, czego pracownicy pragną, a tym, na co realnie liczą. Choć większość badanych marzy o świątecznej premii, to jedynie 45% wierzy, że ją otrzyma. 25% przypuszcza, że otrzymają upominek lub prezent świąteczny. Zdaniem ok. 10% pracownicy otrzymają dodatkowy urlop na czas świąt, 25% spodziewa się spotkania świątecznego poza siedzibą firmy, a 18% – w firmie.
Większość ankietowanych (72%) uważa, że świąteczne spotkania są ważne dla integracji zespołu, a prawie połowa firm je organizuje. Najczęściej odbywają się one w restauracjach lub wynajmowanych salach (30%), a nieco rzadziej w siedzibie firmy (19%). Jednak nie wszyscy pracownicy mogą liczyć na takie spotkanie – 32% badanych nie ma takiej możliwości, a 15% nie ma jeszcze takiej informacji. 66% pracowników deklaruje, że będzie uczestniczyło w świątecznym spotkaniu firmowym, z kolei ok. 20% nie planuje udziału, a 16% zastanawia się nad tą kwestią. Dlaczego część pracowników nie planuje przyjść na wigilię? Chodzi m.in. o wrażenie, że takie wydarzenia są organizowane bardziej z obowiązku niż chęci integracji (29%), obawę przed tym, że atmosfera na spotkaniu może być niezręczna lub niekomfortowa (24%), zbyt dużą odległość do miejsca wydarzenia (21%), nielubienie tego typu wydarzeń (21%), niechęć do poświęcania czasu prywatnego na spotkania służbowe (18%), zobowiązania prywatne w tym samym czasie (13%), fakt, że spotkania te nie są obowiązkowe (12%) oraz złe relacje ze współpracownikami (6%).
Od przyszłego roku Wigilia ma być dniem wolnym od pracy. 76% respondentów uważa, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na gospodarkę, a 85% podkreśla, że Wigilia to dzień o specjalnym statusie, który nie powinien być traktowany jako standardowy dzień pracy. Uwagi dotyczące tego, kto powinien decydować o wolnym, są podzielone – 51% pytanych twierdzi, że powinna to być decyzja pracodawcy. Dla większość pracowników okres świąteczny to czas na większy odpoczynek – 31% weźmie urlop we wszystkie dni robocze, a 24% planuje skorzystać z części dni wolnych. Jednocześnie 25% badanych zamierza pracować przez cały ten okres, a 13% jeszcze nie podjęło decyzji.
– Okres świąteczny to wyjątkowy czas, który powinien być okazją do budowania relacji i wzmacniania zaufania między pracownikami a pracodawcami. Decyzje dotyczące takich kwestii, jak skrócenie czasu pracy czy dodatkowe dni wolne, mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie firmy jako miejsca przyjaznego dla pracowników. To także szansa na pokazanie, że organizacja dba o dobrostan swojego zespołu, co w dłuższej perspektywie przekłada się na większe zaangażowanie i lojalność pracowników – podsumowuje Agata Roszkiewicz.
fot. pexels.com
oprac. /kp/