• +48 502 21 31 22

AI i kompetencje cyfrowe wkraczają do każdej branży

Najczęściej w swoich ofertach pracy wymogi dotyczące nowych technologii umieszcza sektor IT, ale także firmy związane z inżynierią, sprzedażą i produkcją.

AI i kompetencje cyfrowe wkraczają do każdej branży

Cyfrowe umiejętności, w tym znajomość sztucznej inteligencji i narzędzi takich jak ChatGPT, stają się kluczowe na rynku pracy. Choć sektor IT jest oczywistym liderem, to również firmy związane z inżynierią, sprzedażą i produkcją coraz częściej szukają pracowników z takimi kompetencjami.

Dane GUS pokazują, że tylko 5,9% przedsiębiorstw w Polsce w ubiegłym roku aktywnie wykorzystywało technologie sztucznej inteligencji. Jednocześnie kompetencje cyfrowe są coraz bardziej pożądane przez pracodawców. Poza sektorem IT branże takie jak inżynieria (19% ogłoszeń), sprzedaż (15%) i produkcja (14%) najczęściej umieszczają w swoich ofertach pracy wymogi dotyczące nowych technologii – wynika z raportu Grupy Progres. Tuż za nimi plasują się budownictwo (13%), obsługa klienta (10%) oraz bankowość i finanse (10%). Kompetencje przyszłości są również cenione w kontroli jakości, marketingu, edukacji i administracji biurowej.

Magda Dąbrowska, wiceprezeska Grupy Progres, podkreśla, że firmy coraz częściej cenią nie tylko konkretne umiejętności, ale również nastawienie kandydatów do rozwoju. – Pracodawcy zwracają uwagę na otwartość na nowe technologie, chęć nauki i zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami, nawet jeśli chodzi o stanowiska niezwiązane bezpośrednio z IT. Można to zauważyć choćby w branży handlowej, gdzie w ogłoszeniach pojawiają się sformułowania typu: „interesujesz się rozwojem nowych technologii” czy „jesteś otwarty na nową wiedzę”. Kompetencje cyfrowe zaczynają być postrzegane nie tylko jako umiejętności techniczne, ale też jako element postawy zawodowej – podkreśla ekspertka.

W poszczególnych sektorach oczekiwania dotyczące umiejętności cyfrowych różnią się, ale zawsze sprowadzają się do praktycznego wykorzystania technologii. W inżynierii wymagana jest znajomość programów do projektowania oraz technologii automatyzacji i analizy danych, w sprzedaży kluczowe są umiejętności korzystania z programów do analizy danych o klientach, narzędzi do automatyzacji działań sprzedażowych oraz zainteresowanie AI i uczeniem maszynowym do tworzenia raportów czy ofert, a w produkcji istotne jest opanowanie obsługi zautomatyzowanych linii, znajomość podstaw przemysłu 4.0 oraz narzędzi do predykcji awarii i automatyzacji raportowania. Firmy związane z budownictwem cenią umiejętności cyfrowego planowania i projektowania, korzystania z AI oraz nowych narzędzi nadzoru, z kolei w obsłudze klienta wymagana jest biegłość w obsłudze chatbotów, systemów do zarządzania relacjami z klientem (CRM) i pracy na wielu kanałach komunikacji. W bankowości i finansach poszukiwani są specjaliści z wiedzą z zakresu automatyzacji, narzędzi do analizy ryzyka i podstaw technologii blockchain.

Magda Dąbrowska zaznacza, że choć w branżach takich jak logistyka, doradztwo, zdrowie i uroda, prawo, ubezpieczenia, HR, sektor publiczny czy hotelarstwo wciąż jest mniej ofert wymagających znajomości nowych technologii, to ich obecność sukcesywnie rośnie. – To pokazuje, że te kompetencje nie są już zarezerwowane tylko dla branż technologicznych. Choć nie stanowią jeszcze rynkowego standardu, wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych lat staną się ważnym elementem oczekiwań wobec kandydatów również w tych sektorach – prognozuje ekspertka.

Dodaje, że sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem pracy, ale również wspiera samych rekruterów – AI pomaga w selekcji CV, analizie dopasowania kandydatów, a nawet w przygotowywaniu ogłoszeń i scenariuszy rozmów kwalifikacyjnych, częściowo współdecydując o tym, kto zostanie zaproszony na dalsze etapy rekrutacji.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka