• +48 502 21 31 22

AI może negatywnie wpływać na motywację pracowników

Wraz z rozwojem narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji pracownicy coraz częściej doświadczają tzw. stresu technologicznego.

AI może negatywnie wpływać na motywację pracowników

Wdrażając sztuczną inteligencję, firmy powinny pamiętać, że oprócz korzyści technologicznych należy również uwzględnić potencjalny negatywny wpływ na pracowników. Chodzi o obawy o przyszłość zawodową i konieczność zdobywania nowych umiejętności.

Nowe technologie wzbudzają niepewność wśród części Polaków. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że według 1/4 pracowników wykorzystanie AI wpłynie pozytywnie na liczbę miejsc pracy, a przeciwnego zdania jest 1/3 pytanych. Analiza Digital Poland pokazała z kolei, że zdaniem ponad 40% pytanych AI zlikwiduje więcej miejsc pracy, niż stworzy. Jedynie 18% uważa, że przyczyni się ona do stworzenia nowych miejsc pracy – były to głównie osoby młode, mieszkańcy dużych miast i mający większą wiedzę na temat AI. – Wpływ sztucznej inteligencji jest tematem bardzo złożonym, bo z jednej strony prowadzi do wielu obaw wśród pracowników, m.in. związanych z poczuciem zagrożenia stabilności ich miejsc pracy czy ograniczeniem kreatywności. Istnieje też przekonanie, że sztuczna inteligencja sprowadzi pracę do wymiany transakcyjnej między pracownikiem a pracodawcą, co może skutkować brakiem satysfakcji z wykonywanych zadań – komentuje Katarzyna Oracz, chief of staff w Gleevery.

Wraz z rozwojem narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji pracownicy coraz częściej doświadczają tzw. stresu technologicznego wynikającego z dezorientacji, przytłoczenia informacjami i trudności w opanowaniu nowych umiejętności. – To nierzadko prowadzi do spadku zaangażowania pracowników i satysfakcji z wykonywanej pracy – wskazuje ekspertka. – Obawy pracowników związane ze sztuczną inteligencją sprowadzają się przede wszystkim do lęku o swoją przyszłość w pracy. To prowadzi często do poczucia niepewności, a nawet wyczerpania zawodowego, co z kolei ma wpływ na efektywność, produktywność i pogorszenie ich samopoczucia. Jeżeli połączymy te zjawiska z wynikami badania Forrestera, które mówi o spadku ogólnego zaangażowania i energii pracowników, dostrzeżemy niemałe wyzwanie, jeżeli chodzi o utrzymanie motywacji w miejscu pracy – ostrzega Katarzyna Oracz.

Aby rozwiązać problem, należy zacząć od poprawy komunikacji w firmie dotyczącej wdrażania nowych technologii. – Najczęstszym komunikatem odnośnie do korzyści z wykorzystania sztucznej inteligencji, który słyszą pracownicy od swoich pracodawców – aż 50% – jest poprawa produktywności. Rzadziej są używane komunikaty mówiące np. o poprawie wartości dla klienta. Z jednej strony pracodawcy są odpowiedzialni za transparentną komunikację, jeżeli chodzi o wdrażanie narzędzi sztucznej inteligencji, ale z drugiej strony są odpowiedzialni też za to, żeby aktywnie uczestniczyć w realizacji tych celów. Dlatego dzisiaj pracodawcy powinni zmienić swoje podejście przy wdrażaniu sztucznej inteligencji, stawiając przede wszystkim na ludzi – radzi ekspertka.

Firmy często zapominają o pracownikach, kiedy wprowadzają nowe technologie – badanie Accenture pokazało, że 75% z nich nie ma przyjętej strategii dotyczącej przyjaznego dla pracowników wdrażania GenAI. Chodzi m.in. o dostrzeganie ludzkiej pracy – umiejętność jej docenienia czy przekazania informacji zwrotnej. – Liderzy powinni być blisko ludzi, powinni dawać poczucie bezpieczeństwa, budować kulturę bezpieczeństwa i przede wszystkim dbać o to, aby pracownicy byli zaangażowani i doceniani. To, co jest bardzo ważne przy wdrażaniu sztucznej inteligencji, to tworzenie kultury współpracy. Nie dotyczy to tylko AI, ale każdej wprowadzanej zmiany do organizacji – podkreśla Katarzyna Oracz.

Czytaj także: Technologiczna rewolucja czy zagrożenie? AI zmienia rynek pracy w Polsce

fot. pexels.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka