Większość firm nie planuje zmian w zatrudnieniu w trakcie pierwszych sześciu miesięcy nadchodzącego roku. Prawie połowa pracodawców planuje podwyżki, ale będą one niższe niż w 2024 r. Okazuje się też, że firmy coraz chętniej inwestują w świąteczne inicjatywy dla pracowników.
28% firm planuje zwiększenie zatrudnienia w pierwszym półroczu 2025 r., podczas gdy 8% zamierza dokonać redukcji etatów, a 61% nie przewiduje zmian kadrowych. W porównaniu z początkiem 2024 r., kiedy to rekrutację planowało 26% firm, obecne deklaracje wskazują na lekki wzrost. – Początek roku zwyczajowo nie jest okresem wzmożonych działań rekrutacyjnych, dlatego odsetek firm planujących nowe zatrudnienie jest niższy niż w poprzednim badaniu – tłumaczą autorzy badania "Plany Pracodawców" instytutu badawczego Randstad.
Najwięcej nowych pracowników chcą zatrudniać firmy z sektora finansów i ubezpieczeń (43% przedsiębiorstw z branży), z kolei najczęstsze redukcje etatów planują firmy z sektora handlu oraz budownictwa — po 11% respondentów z obu branż. Wzrosty zatrudnienia najczęściej planują przedsiębiorstwa zlokalizowane w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców.
Jeśli chodzi o podwyżkę płac, to 47% pytanych pracodawców deklaruje wzrost wynagrodzeń w swoich firmach, w 47% przedsiębiorstw pensje pozostaną na dotychczasowym poziomie, 1% zapowiada obniżki. Najczęściej podwyżki planują organizacje z branży obsługi nieruchomości i firm oraz przedsiębiorstwa zlokalizowane na wsiach poza obszarami aglomeracyjnymi. Wzrosty płac w nadchodzącym roku mają być jednak skromniejsze niż w 2024 r. – 31% firm planuje podnieść wynagrodzenia o 4-7%, a 20% zamierza zwiększyć je o 7-10%, dla porównania – w pierwszym półroczu 2024 r. takie deklaracje składało 28% firm. Podwyżki ze wzrostu płacy minimalnej planuje 14% przedsiębiorstw, natomiast 15% pracodawców zaznacza, że wzrost płacy minimalnej nie ma wpływu na ich decyzje w tym zakresie.
Według ekspertów większe szanse na podwyżki mają pracownicy trudni do zastąpienia. Jednocześnie zauważalna jest tendencja do "spłaszczania" systemu wynagradzania i ograniczania przestrzeni dla systemów motywacyjnych, co szczególnie dotyka pracowników z dłuższym stażem pracy.
Badanie pokazało również, że coraz większą wagę przedsiębiorcy przywiązują do świątecznych inicjatyw dla pracowników. 38% firm planuje wydać na ten cel powyżej 500 zł na pracownika, co stanowi wzrost z 33% w 2024 r. Koszty te obejmują m.in. wigilie firmowe, których ceny wzrosły z powodu inflacji. Premie świąteczne planuje wypłacić 79% pracodawców. W 58% firm ich wysokość będzie różnicowana w zależności od stanowiska lub działu, natomiast w 42% będzie jednakowa dla wszystkich pracowników. Powszechniejsze staną się bony towarowe – 88% firm, które zdecydują się na ten rodzaj świadczenia, zamierza przekazać je wszystkim pracownikom. W 41% przypadków będą one identyczne dla wszystkich, a w 59% ich wartość zostanie zróżnicowana.
fot. freepik.com
oprac. /kp/