• +48 502 21 31 22

ESG w oczach pracowników – co jest dla nich najważniejsze?

Trendy w zakresie zrównoważonego rozwoju coraz bardziej wpływają na biznes i rynek pracy.

ESG w oczach pracowników – co jest dla nich najważniejsze?

Zrównoważony rozwój staje się normą w polskim biznesie, jednak tworzenie strategii ESG wiąże się z pewnymi wyzwaniami, takimi jak trudności w mierzeniu postępów i brak odpowiedniej wiedzy. Odpowiedzialność za rozwój zrównoważonego biznesu spoczywa głównie na zarządzie, jednocześnie w ostatnich latach nastąpił dynamiczny wzrost liczby specjalistów w tym obszarze.

26% polskich przedsiębiorstw jest na etapie planowania formalnej strategii ESG, a 22% już ją posiada. Zobowiązania wdrożyło 17% firm, 38% jest w trakcie wdrażania, a 36% wstępnie planuje już działania – wynika z najnowszego raportu ManpowerGroup „ESG w polskich organizacjach”. – Zielona transformacja, działania na rzecz środowiska naturalnego, raportowanie ESG czy wdrażanie strategii na rzecz równoważonego rozwoju to trendy rynku pracy, które w ostatnim czasie jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu. Wymagają one bowiem dużego nakładu pracy zarówno od pracodawców, jak i elastyczności oraz otwartości na naukę zielonych kompetencji wśród kandydatów oraz pracowników. W związku z dynamicznym rozwojem obszaru ESG powstają zupełnie nowe stanowiska, a firmy stają przed wyzwaniem realizacji założeń oraz zobowiązań. Z drugiej jednak strony wielu pracodawców nadal nie wdrożyło żadnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, a jeśli już to zrobiło, to odpowiedzialność za te kwestie rozprasza na zatrudnione już osoby – komentuje Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce.

Zdaniem firm, które zadeklarowały wdrożenie działań ESG, głównym obszarem wymagającym wzmocnienia są szkolenia i rozwój pracowników, a także implementacja nowych technologii. Paweł Binkowski, dyrektor ds. marketingu i innowacji w ManpowerGroup, podkreśla, że raportowanie czy monitorowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju często bywa czasochłonne oraz skomplikowane, jednak nowoczesne technologie mogą znacząco ułatwić te procesy. – W szczególności sztuczna inteligencja, zdolna do przetwarzania ogromnych zbiorów danych, umożliwia identyfikowanie wzorców, prognozowanie trendów i ocenę potencjalnych ryzyk. Dodatkowo integracja z innymi narzędziami wspierającymi raportowanie ESG, takimi jak internet rzeczy, blockchain czy platformami analitycznymi pozwala nie tylko na zbieranie danych z różnych lokalizacji, ale również na skuteczne monitorowanie realizacji wyznaczonych celów – wskazuje ekspert.

Popyt na specjalistów ESG rośnie – 34% firm planuje zwiększyć zatrudnienie w tym obszarze. Jednak rekrutacja takich pracowników wiąże się z wyzwaniami. Najczęściej wymieniane to: wysokie oczekiwania finansowe kandydatów (42%), duża konkurencyjność wśród ofert (37%) i brak odpowiednio wykwalifikowanych osób (31%). Jednoczesnie w ostatnich trzech latach obserwowany jest dynamiczny wzrost liczby stanowisk ESG. – Widać wzrost zainteresowania tematyką ESG, zwłaszcza w kontekście rynku pracy, ale przed nami jeszcze długa droga, zanim osiągniemy wysoki poziom dojrzałości w tym obszarze. Choć w ofertach pracy coraz częściej pojawiają się hasła związane ze zrównoważonym rozwojem, co wpisuje się w globalny trend zielonej transformacji w biznesie, nie można mówić o gwałtownym przyspieszeniu w tej materii. Cieszy jednak, że działania firm stają się bardziej widoczne. Szczególnie dynamicznie dostosowują swoje strategie branże, takie jak finanse, energetyka, produkcja, technologie – podkreśla Paulina Świątkiewicz, HR Business Partner portali z ofertami pracy justjoin.it & rocketjobs.pl.

Dla samych pracowników najważniejszych aspektem ESG są działania na rzecz społeczności, na które wskazało 37% pytanych. Aspekty środowiskowe są priorytetem dla 26%, a regulacje ładu korporacyjnego – dla 20%. Luiza Luranc, dyrektor ds. sprzedaży w Manpower, tłumaczy, że "S" oznacza dość szeroki zbiór – są to m.in. kwestie związane z różnorodnością i inkluzywnością, prawa pracownicze, relacje z lokalnymi społecznościami, prywatność czy ochrona danych. – To obszar, z którym stykamy się każdego dnia, a jego efekty są bardziej namacalne niż te ukryte przykładowo pod literą E, czyli działania firm na rzecz środowiska. Aspekty społeczne to właśnie codzienne, namacalne aktywności firmy, które mogą w sposób bezpośredni przyczynić się zmiany w danym obszarze. Kwestie takie jak prawa pracownicze, odpowiednie wynagrodzenie, polityka przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu czy ze względu na wiek oraz płeć są ważne dla każdego, zauważalne już chwilę po rozpoczęciu pracy – podkreśla ekspertka.

Czytaj także: Czy małe i średnie firmy są gotowe na rewolucję ESG?

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka