• +48 502 21 31 22

Koszty pracy i inflacja zmuszają MŚP do podwyżek cen

Największymi wyzwaniami dla MŚP są obecnie szybko rosnące koszty ogólne oraz ceny materiałów i energii.

Koszty pracy i inflacja zmuszają MŚP do podwyżek cen

40% mikro, małych i średnich firm zamierza do końca roku podnieść ceny swoich produktów i usług. Najczęściej wzrost cen planują przedsiębiorstwa z branży budowlanej.

55% przedsiębiorców biorących udział w badaniu BIG InfoMonitor informuje o wzroście cen, z czego ok. 15% już je podniosło, a 40% chce to zrobić to do końca roku. Sumując firmy, które już to zrobiły oraz te zapowiadające podwyżki, to na wyższe ceny można trafić w ponad 54% mikrofirm, 60% małych i 44% średnich. Co piąty średni przedsiębiorca nie podjął jeszcze decyzji o ewentualnych zmianach cen, a wśród najmniejszych wątpliwości ma co dziesiąta firma.

Najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej – ok. 63%, z czego ponad 16% przedsiębiorców podniosło już stawki. Podwyżki planuje też co drugie przedsiębiorstwo transportowe. Natomiast w usługach, handlu i przemyśle prawie 32% firm nie zamierza zwiększać cen, a ponad 22% myśli o ich obniżce.

Przyczyną podwyżek są przede wszystkim rosnące koszty pracy, które obciążają głównie przemysł i handel. Branże transportowa i budowlana, choć również się z tym mierzą, częściej wskazują na wyższe ceny gazu i prądu oraz inflację jako główny czynnik wpływający na ich decyzje. Firmy usługowe z kolei najczęściej powołują się na inflację. Ponad 28% przedsiębiorstw przemysłowych bierze pod uwagę koszty pośredników przy ustalaniu cen. – Jak wskazuje "Skaner MŚP", co trzeci mikro, mały i średni przedsiębiorca uważa, że musi szybko dopasować swoje ceny z uwagi na panującą tendencję na rynku. Przedsiębiorcy, szczególnie w transporcie, którzy od lat zmagają się z dużą liczbą wakatów, chcą zwiększyć swoje wpływy, aby podnieść pensje i przyciągnąć nowych pracowników – tłumaczą autorzy.

Największymi wyzwaniami dla MŚP są obecnie szybko rosnące koszty ogólne oraz ceny materiałów i energii. Co piąta firma odnotowuje spadek sprzedaży, a podobny odsetek przedsiębiorców ma trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Dodatkowo 10% wskazuje na problemy z płynnością finansową i odzyskiwaniem należności od kontrahentów. Trudna sytuacja finansowa stwarza problemy z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań – zaległości deklaruje prawie 6% mikro, 17% małych i 22% średnich firm. Dla co piątego przedsiębiorstwa zatrudniającego od 10 do 249 wyzwaniem jest szukanie nowych rynków. Takiej odpowiedzi udzieliło też ok. 13% najmniejszych firm. Tylko 7% badanych nie widzi żadnych wyzwań.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka