W co czwartej polskiej firmie jest w tej chwili wdrażana automatyzacja lub sztuczna inteligencja, a ponad połowa przedsiębiorstw wyraża gotowość do ich wykorzystania. Zauważają to pracownicy, których duża część w związku z rozwojem nowych technologii planuje rozwijać swoje umiejętności.
– Automatyzacja i nowe technologie są już rozpędzonym pociągiem, którego nie sposób zatrzymać. Trudno się dziwić, bo zapewniają efektywniejsze wykorzystanie zasobów oraz optymalizację procesów biznesowych. Dzięki nim pracownicy mogą skoncentrować się na bardziej strategicznych zadaniach, zamiast tracić czas na rutynowe czynności. Inwestowanie w automatyzację może przynieść korzyści nie tylko dla firm i pracowników, ale także szerzej dla gospodarki. Poprawa wydajności i konkurencyjności przedsiębiorstw przekłada się na wzrost gospodarczy, a to oznacza m.in. nowe miejsca pracy. Jedno jest pewne, automatyzacja i AI powinny być traktowane jako nieodłączny element strategii rozwoju zarówno dla pracodawców, jak i pracowników – komentuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.
Jak wynika z "Barometru Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service, 55% firm jest gotowych na wdrożenie nowych technologii. W ciągu czterech lat odsetek ten wzrósł o 46 p.p. Co dziesiąte przedsiębiorstwo – podobnie jak rok temu – wykazuje zdecydowany brak gotowości do implementacji automatyzacji. Najbardziej niechętny na zmiany jest obecnie sektor usługowy (28%). Co czwarta organizacja jest w trakcie wdrażania automatyzacji lub AI – takie działania deklaruje 32% największych firm, 20% średnich i 19% małych. W niedalekiej przyszłości takie plany ma 22% przedsiębiorców, z czego najczęściej mówi o nich branża TSL (41%), sektor handlowy (37%) i budownictwo (24%). 27% pytanych przedsiębiorców nie planuje działań związanych z automatyzacją lub robotyzacją, ale nie wyklucza, że pojawią się one w przyszłości, a 16% nie wdraża i nie planują wdrażać takich rozwiązań w przyszłości.
Rosnące wykorzystanie nowoczesnych technologii zauważają pracownicy. 55% respondentów planuje w związku z tym zdobywać nowe umiejętności, co stanowi wzrost o 4 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Natomiast 22% Polaków nie ma takiego zamiaru, co stanowi spadek o 5 p.p. – Przyspieszający trend automatyzacji to wyzwanie, ale także szansa dla pracowników do ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności. W obliczu zmieniających się wymagań rynku pracy coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że posiadanie nowoczesnych kompetencji jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. To świadczy nie tylko o zrozumieniu przez pracowników ewolucji środowiska pracy, ale także o ich determinacji w dążeniu do sukcesu – podsumowuje Krzysztof Inglot.
fot. pixabay.com
oprac. /kp/