• +48 502 21 31 22

Konkurencyjność na rynku pracy to nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie

Pandemia uwidoczniła szereg wyzwań, z którymi powinni zmierzyć się pracodawcy zarówno z branży IT, jak i z innych.

Konkurencyjność na rynku pracy to nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie

Konkurencyjność na rynku pracy to nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie – to także dbałość o dobrostan psychiczny pracowników, w tym dostęp do opieki psychologicznej – przekonują eksperci. Szeroki wybór oferty benefitów jest ważny dla pracowników, ponieważ przyczynia się do poprawy ich zdrowia i rozwoju osobistego, a to przekłada się na niższą rotację.

Z raportu płacowego Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA (Software Development Association Poland) wynika, że ponad 80% firm proponuje swoim pracownikom i współpracownikom dodatki związane ze zdrowiem. Są to przede wszystkim pakiety medyczne i ubezpieczeniowe, opieka psychologiczna, masaże i wizyty u fizjoterapeuty, pakiety weterynaryjne dla zwierząt pracowników, dofinansowanie do opieki medycznej dla dzieci czy dodatkowo płatne dni urlopowe. Jak podkreśla Wojciech Mach, wiceprezes SoDA i dyrektor zarządzający w GFT Poland, pracodawcy w branży IT starają się zapewnić swoim pracownikom różnorodne benefity pozapłacowe jako atrakcyjny i bardzo często oczekiwany przez kandydatów dodatek do oferty finansowej.

Zdaniem ekspertów SoDA pandemia uwidoczniła szereg wyzwań, z którymi powinni zmierzyć się pracodawcy zarówno z branży IT, jak i z innych. Najbardziej delikatnym wyzwaniem jest dbałość o dobrostan psychiczny pracowników. – Długotrwały lęk, którego doświadczyliśmy i jego pośrednie konsekwencje – trudności relacyjne, wypalenia zawodowe, problemy z koncentracją – stały się katalizatorem dla szybszej adopcji przez organizacje działań i programów nastawionych na holistyczne wsparcie pracowników. Firmy IT jako pierwsze uświadomiły sobie, że utrzymanie efektywności działania charakterystycznej dla tej branży wymaga systematycznej dbałości o dobrostan psychiczny zespołów – wskazuje Aleksandra Tokarewicz, ekspertka SoDA, członek Zarządu w Helping Hand – Mental Health Programme.

Dominik Juszczyk, ekspert SoDA, dyrektor ds. kadr w InFakt, podkreśla, że często pracodawcy oraz managerowie nie są przygotowani na sytuacje, które dotykają sfery osobistej lub prywatnej pracownika mające wpływ na samego pracownika, a także na cały zespół. Zaznacza, że liderzy nie mogą jednak się wcielać w rolę terapeutów. – Liderzy powinni być świadomi zagrożeń związanych ze zdrowiem psychicznym, które mogą wystąpić w środowisku pracy. Powinni także wiedzieć, co w takich sytuacjach robić oraz jak reagować, gdy pracownicy proszą o pomoc przy jednoczesnym pamiętaniu o swoim zdrowiu psychicznym – radzi ekspert. Tłumaczy, że dużym ułatwieniem będzie udostępnienie przez pracodawców narzędzia wspomagającego liderów w tej kwestii. Wśród narzędzi wymienia m.in. dostęp do opieki psychologicznej, zaufane numery telefonu czy wsparcie w zorganizowaniu przestrzeni na zadbanie o swoją sferę mentalną.

Jak zauważa SoDA w swoim raporcie, szeroki wybór oferty benefitów jest ważny dla pracowników, ponieważ przyczynia się do poprawy ich zdrowia i rozwoju osobistego, a to przekłada się na niższą rotację. Zwraca też uwagę, że pracodawcy zdają sobie sprawę, że konkurencyjność na rynku pracy to nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka