• +48 502 21 31 22

Pracownicy coraz mniej zadowoleni z benefitów

Pracownicy, gdyby mogli wybrać, co chcą otrzymać od pracodawcy, na pierwszym miejscu wskazują podwyżkę.

Pracownicy coraz mniej zadowoleni z benefitów

Prywatna opieka medyczna, karta sportowa, ubezpieczenie grupowe i premie świąteczne – tak wygląda podstawowy pakiet benefitów w firmach. Okazuje się jednak, że w dzisiejszych czasach to już za mało – w 2023 r. zadowolenie z benefitów wśród pracowników wynosi 61%, co jest najniższym poziomem od dekady. Jak tłumaczą eksperci, jest to spowodowane brakiem aktualizacji oferty dodatków oraz niedopasowaniem do aktualnych oczekiwań.

– Zapoznałem się ostatnio z badaniem firmy Space32, z którego wynika, że ponad połowa pracowników w Wielkiej Brytanii poświęciłaby inne korzyści, aby móc pracować z domu. Najłatwiej byłoby im zrezygnować z ubezpieczenia oraz karty na siłownię. To wyraźnie pokazuje, że benefity nie powinny być czymś stałym, tylko trzeba je aktualizować i modyfikować zgodnie z tym, czego akurat chcą pracownicy. Oczywiście wymaga to wysiłku i zaangażowania ze strony HR, ale jest wiele przykładów firm, które proponują niestandardowe, ciekawe rozwiązania, które mają szansę zainteresować pracowników – komentuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

Jak zwracają uwagę eksperci Personnel Service, dobre samopoczucie pracowników ma zasadnicze znaczenie dla ogólnego sukcesu firmy. Podają oni przykład nowojorskiego Institute for Integrative Nutrition, gdzie środowisko biurowe jest zaprojektowane tak, aby wspierać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne – chodzi o odpowiednie oświetlenie i aranżację wnętrz. Dodatkowo firma regularnie dostarcza zdrową żywność i oferuje cotygodniowe masaże i zajęcia z jogi, które są dostępne w godzinach pracy. Natomiast firma projektowo-produkcyjna Steelcase z Michigan dba o zdrowie swoich pracowników, posiadając w biurze „Centrum Dobrego Samopoczucia”. Pracownicy mogą umawiać się na wizyty z masażystą lub dyplomowaną pielęgniarką w godzinach pracy.

Pracownicy, gdyby mogli wybrać, co chcą otrzymać od pracodawcy, na pierwszym miejscu wskazują podwyżkę – wynika z ostatniego badania Personnel Service. Są jednak inne dodatki, które są kluczowe, zwłaszcza dla młodych ludzi. Chodzi o dofinansowanie edukacji. W Ameryce i innych krajach, gdzie koszty szkolnictwa wyższego są duże, firmy wychodzą naprzeciw swoim pracownikom i ich potrzebom. W sieci Starbucks młodzi mogą skorzystać z firmowego planu osiągnięć w college’u. Pozwala im to na zdobycie tytułu licencjata za pośrednictwem internetowego programu Arizona State University, z pełnym zwrotem czesnego. Podobnie w PwC młodzi ludzie mogą liczyć na pomoc w spłacie zadłużenia z tytułu kredytu studenckiego.

Jednym z najnowszych trendów w świecie benefitów są elastyczne godziny pracy. – To efekt pandemii, która uświadomiła pracownikom wartość czasu wolnego i work-life balance. Są firmy, które w tym zakresie są absolutnymi pionierami. Mowa m.in. o Netflixie, który w swojej centrali nie śledzi godzin pracy oraz dni urlopowych swoich pracowników. Netflix mierzy tylko efekty pracy, a nie poświęcony na nią czas. Nie ma znaczenia, kiedy i jak długo wykonujemy dane zajęcie. Dodatkowo firma zachęca pracowników wszystkich szczebli do wzięcia wolnego, w tym świeżo upieczonych rodziców – wskazują eksperci Personnel Service. Innym przykładem indywidualnego podejścia pracodawcy do pracowników jest firma Metis Communications z Bostonu – im wyższy staż pracy, tym więcej wolnego. Pracownicy mają wolne urodziny i dodatkowy tydzień urlopu w ostatnim tygodniu grudnia. Po przepracowaniu w firmie czterech lat dostają dodatkowy tydzień urlopu, a po pięciu latach zatrudnienia mają prawo do piątkowych dni wolnych latem.

Liczne badania wykazały, że pokolenie wchodzące na rynek pracy ceni marki i pracodawców, którzy kładą nacisk na czynienie dobra na świecie. Dlatego też Google zaczęło wspierać wolontariat pracowniczy. Firma za każde pięć godzin poświęconych na wolontariat przekazuje organizacji non-profit, którą wspiera dany pracownik, 50 USD. Inne organizacje wspierają pracowników kochających czytać – tworzone są specjalne programy bezpłatnych książek i e-booków. Pracownicy mogą również dołączać do klubów książki lub tworzyć je ze swoimi kolegami. Takim benefitem może pochwalić się Penguin Random House z siedzibą w USA. Również dla właścicieli zwierząt firmy zaczęły oferować korzystne benefity – przykładem jest PetSmart, gdzie pracownicy mają 15% zniżkę pracowniczą na towary i usługi dla swoich podopiecznych. Dodatkowo otrzymują bezpłatne szkolenia i zniżki na weterynarza oraz mogą zabierać pupili do miejsca pracy.

Czytaj także: Podwyżki i premie najbardziej pożądane przez pracowników

fot. pixabay.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka