Kompetencje cyfrowe będą w przyszłości kluczowe na rynku pracy – uważa tak 70% pracujących Polaków. Prawie połowa pytanych obawia się, że ma te kompetencje zbyt słabo rozwinięte i może mieć problem na rynku pracy.
Według sondażu Pracuj.pl 7 na 10 Polaków rozumie kompetencje cyfrowe jako zdolność sprawnego korzystania z technologii. 60% uważa, że jeśli nie będzie ich nabywać, to coraz trudniej będzie im znaleźć nową pracę, a nawet utrzymać aktualne stanowisko. 47% badanych niepokoi się, że te umiejętności ma zbyt słabo rozwinięte i może to być problemem w momencie poszukiwania możliwości zawodowych. Jednocześnie jedna trzecia pracowników odczuwa dysonans między oczekiwaniami rozwoju ze strony pracodawcy a brakiem czasu na dokształcanie się z uwagi na ilość bieżących obowiązków. Ponad jedna trzecia respondentów obawia się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów związanych z ich obecnym miejscem pracy.
35% ofert pracy zamieszczonych w serwisie w ubiegłym roku wiązało się ze specjalizacjami, w których kompetencje cyfrowe odgrywają szczególną rolę, a 53% aplikacji na oferty w serwisie jest składana dzięki systemowi rekomendacji sztucznej inteligencji. Oznacza to, że bazując na wcześniejszych działaniach użytkownika na portalu, system jest w stanie zasugerować sprofilowane pod niego oferty. Autorzy badania podkreślają, że rozwiązania rekrutacyjne wykorzystujące AI są bardzo rozwinięte na zachodnich rynkach. Skupiają się one na dwóch obszarach wsparcia użytkowników, np. skróceniu czasu dotarcia kandydata do dopasowanej oferty za pomocą rekomendacji wykorzystujących mechanizmy AI czy poprzez inteligentne mechanizmy wyszukiwania. Drugim obszarem są zestawy narzędzi udostępniane użytkownikom, które mają pomóc w poszukiwaniu pracy. Chodzi o inteligentne kreatory CV, testy kompetencji czy symulacje rozmów kwalifikacyjnych. Zwrócono również uwagę na dynamiczny rozwój i wykorzystanie AI w narzędziach dla rekruterów. Portale pracy i systemy wspierające pracę rekruterów ATS (ang. Applicant Tracking System) coraz częściej posiadają takie funkcje, jak automatyczne generowanie treści ogłoszeń czy narzędzia, które mają skrócić lub zautomatyzować czas pracy rekrutera – to np. automatyczne zaznaczanie dopasowanych do ogłoszenia kandydatów, inteligentne sortowanie i wykorzystanie sztucznej inteligencji w organizacji grafików czy umawiania spotkań.
Czytaj także: Sztuczna inteligencja na razie nie zagrozi pracownikom
fot. freepik.com
oprac. /kp/