• +48 502 21 31 22

PUE obowiązkowe także dla duchownych i rodziców zatrudniających nianie

Posiadanie profilu na PUE przyspiesza tempo wymiany korespondencji z ZUS-em i jest pomocne przy przekazywaniu dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych.

PUE obowiązkowe także dla duchownych i rodziców zatrudniających nianie

Od 1 stycznia każdy płatnik składek będzie musiał posiadać aktywny profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Obowiązek ten obejmie nie tylko firmy, ale też duchownych, rodziców zatrudniających nianie na umowie uaktywniającej czy też osoby, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Od nowego roku posiadanie aktywnego profilu na PUE będzie już ustawowym obowiązkiem dla wszystkich, zarówno tych, którzy opłacają składki sami za siebie, jak i za innych, jako płatnicy ich składek. – Tak więc obowiązek założenie konta na PUE ZUS dotyczy między innymi osób, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, jak również duchownych czy rodziców zatrudniających nianie. W razie niedopełnienia tego obowiązku ZUS założy profil PUE za płatnika, jednak to płatnik będzie musiał przekazać do ZUS swój adres elektroniczny. ZUS ma na to czas do 31 stycznia 2023 r. – informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Aby zarejestrować i potwierdzić indywidualne konto na platformie, trzeba mieć skończone 13 lat. Taki profil można założyć samodzielnie, trwa to zaledwie kilka minut. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl i na górze strony kliknąć przycisk "Zarejestruj w PUE". Następnie należy wybrać metodę rejestracji. Żeby móc korzystać z profilu PUE ZUS, po jego założeniu trzeba potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, w trakcie e-wizyty, osobiście w placówce ZUS.

Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego. Pełnomocnictwo można przekazać w formie elektronicznej – przez PUE ZUS na formularzu ZUS PEL lub w formie papierowej do placówki ZUS (pocztą lub osobiście). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, o ile dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL). Z kolei płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub osobie zatrudnionej w biurze rachunkowym.

– Warto już teraz założyć konto na PUE ZUS i zapoznać się z funkcjonalnością elektronicznego ZUS. Oddziały ZUS w województwie śląskim prowadzą szkolenia, webinary, dyżury telefoniczne na ten temat. Jeśli ktoś ma wątpliwości jak to zrobić, albo chciałby w pełni korzystać z możliwości jakie daje profil PUE dla płatnika, warto skorzystać z wiedzy naszych ekspertów i wziąć udział w szkoleniu, albo skorzystać z porad konsultanta podczas dyżuru telefonicznego – zachęca rzeczniczka.

Posiadanie profilu na PUE przyspiesza tempo wymiany korespondencji z ZUS i jest pomocne przy przekazywaniu dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych do ZUS.

fot. pexels.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka