• +48 502 21 31 22

Ponad 1 mld zł przyznał ZUS na „Dobry Start”

W województwie śląskim ZUS wypłacił 133 mln zł rodzicom i opiekunom na zakup przyborów szkolnych i podręczników.

Ponad 1 mld zł przyznał ZUS na „Dobry Start”

Od lipca Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje wnioski o świadczenie 300 plus w ramach programu „Dobry Start”. 95% z tych złożonych w woj. śląskim została już pozytywnie rozpatrzona. Do rodziców i opiekunów z regionu wpłynęło 133 mln zł na rachunki bankowe. Do tej pory rodzice w woj. śląskim złożyli 356 tys. wniosków na 494 tys. dzieci, przyznano 467 tys. świadczeń. W całym kraju przyznano ponad 4,1 mln świadczeń 300 plus na łączną kwotę 1,162 mld zł.

– Sukcesywnie ZUS przyznaje i wypłaca kolejne 300 plus, jeśli rodzic złożył poprawnie wypełniony wniosek w lipcu lub sierpniu i dołączył do niego wszystkie niezbędne dokumenty, to ma gwarancję wypłaty świadczenia nie później niż do końca września – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Rodzice, którzy jeszcze nie złożyli wniosku, mogą to zrobić do 30 listopada wyłącznie elektronicznie, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Jeżeli wniosek zostanie złożony we wrześniu, październiku lub listopadzie, to pieniądze trafią na konto w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.

– Wnioski o 300 plus składamy elektronicznie, system prowadzi nas krok po kroku, co należy wpisać, ale czasami zdarzają się błędy, jak chociażby pomyłka cyfry w PESELU czy w podanym koncie bankowym, czasami rodzice składają kilka wniosków na to samo dziecko, bo zapomnieli, że wcześniej złożyli. Niestety, jakakolwiek nieprawidłowość we wniosku o świadczenie 300 plus wymaga dodatkowej weryfikacji i przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, co to wydłuża czas rozpatrzenia wniosku – tłumaczy rzeczniczka.

Najczęściej popełniane błędy to: nieprawidłowy PESEL dziecka, błędny numer rachunku bankowego, kilka wniosków złożonych na to samo dziecko. Zdarzają się również sytuacje, że zarówno matka, jak i ojciec dziecka wnioskują o świadczenie na to samo dziecko. Do wniosków nie są dołączane wymagane dokumenty albo są one niewłaściwe, czasami dołączane są niepotrzebnie.

W przypadku konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem na profilu PUE ZUS klienta zamieszczane jest wezwanie z prośbą o uzupełnienia wniosku. – O wystawieniu takiego wezwania informujemy naszego klienta poprzez sms i wiadomość wysłaną na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku. Niestety wielu rodziców nie reaguje na wezwanie. Brak odpowiedzi zwrotnej skutkuje tym, że świadczenie w dalszym ciągu nie może zostać przyznane. Dlatego prosimy wnioskodawców, że jeśli otrzymali z ZUS informację o uzupełnienie wniosku, by sprawdzili profil PUE, uzupełnili niezbędne dane czy wyjaśnili nieścisłości, dzięki temu my będziemy mogli szybciej przyznać świadczenie, a rodzice otrzymać pieniądze na konto – wyjaśnia Kopczyńska.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka