Prawie połowa pracujących matek w Polsce kontynuuje wykonywanie obowiązków zawodowych i domowych pomimo przeziębienia lub grypy. Powodem jest odczuwana przez nie presja, aby nie rezygnować ani z kariery, ani z pełnienia ról domowych, co skutecznie pozbawia je niezbędnego czasu na regenerację.
W Polsce dla wielu pracujących matek choroba nie oznacza możliwości odpoczynku, ponieważ presja związana z pracą zawodową i obowiązkami domowymi często wymusza na nich rezygnację z czasu dla siebie, nawet w obliczu przeziębienia czy grypy – wynika z badań kampanii „MAMY czas na zdrowie”. Pokazały one, że choć zdrowie powinno stanowić najwyższy priorytet, kobiety te nierzadko nie otrzymują wystarczającego wsparcia w codziennych zadaniach, nawet w trakcie choroby. Oczekiwanie, że będą kontynuować pełnienie wszystkich zwyczajowych ról, generuje dodatkowy stres i obciążenie, co nie tylko opóźnia powrót do zdrowia, ale także negatywnie wpływa na ich ogólne samopoczucie.
Badania przeprowadzone przez IPSOS i SW Research ujawniło, że co trzecia pracująca mama przyznaje, że odczuwa presję ze strony bliskich, którzy oczekują pełnego zaangażowania w obowiązki domowe pomimo choroby. Co więcej, jedna czwarta aktywnych zawodowo matek nie może liczyć na żadne wsparcie w tym trudnym czasie. W rezultacie 60% badanych zajmuje się domem nawet z przeziębieniem, a 55% odczuwa poczucie winy, że choroba utrudnia im opiekę nad dziećmi. Podobna sytuacja dotyczy sfery zawodowej. Choć dane ZUS pokazują, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni biorą zwolnienia chorobowe na opiekę nad dzieckiem, odpowiadając za blisko 80% absencji z tego powodu zarówno w 2023 r, jak i w 2024 r., to jednocześnie niemal połowa pracujących matek przyznaje się do kontynuowania pracy mimo własnego przeziębienia lub innej dolegliwości.
Karolina Andrian, prezeska i współzałożycielka Fundacji Share the Care będącej współorganizatorem kampanii, podkreśla, że presja finansowa często uniemożliwia matkom danie sobie prawa do choroby i odpoczynku. – Zamiast regenerować się w domu, pracują dalej, ryzykując pogorszenie zdrowia. Tymczasem zdrowi, zaopiekowani pracownicy są najcenniejszym zasobem każdej organizacji – podkreśla.
Kampania społeczna „MAMY czas na zdrowie” dotychczas koncentrowała się na budowaniu wsparcia w najbliższym otoczeniu matek i na dialogu z pracodawcami na temat elastycznych rozwiązań. Trzecia odsłona kampanii wprowadza wsparcie finansowe dla lokalnych społeczności i oddolnych inicjatyw, które mają na celu realną pomoc pracującym mamom. Statystyki z Narodowego Spisu Powszechnego pokazują, że w 2021 r. w Polsce było ponad 2,5 mln rodzin niepełnych, z czego ponad 85% procent stanowiły samotne matki z dziećmi, tworząc 20,7% wszystkich rodzin w kraju. – Chcemy, aby w każdej społeczności powstały miejsca i sieci wsparcia, w których pracujące matki będą mogły poczuć, że nie są same, kiedy dopada je choroba. Odpoczynek nie jest oznaką słabości. Jest niezbędny, aby wyzdrowieć – przekonuje Anna Bachulska-Kossek, marketing manager w firmie Haleon, która jest jednym z organizatorów kampanii. W ramach programu grantowego lokalne organizacje i inicjatywy społeczne mogą ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 10 tys. zł na projekty, które wzmacniają poczucie wspólnoty i siostrzeństwa, prowadzą działania edukacyjne związane ze zdrowiem, uczą komunikacji własnych potrzeb w relacjach rodzinnych i partnerskich oraz aktywizują i integrują lokalne społeczności. Zgłoszenia można przesyłać za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie kampanii, a nabór projektów trwa do 12 grudnia.
fot. freepik.com
oprac. /kp/








