
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza na rynek pracy, jednak budzi różne opinie wśród kandydatów. Połowa Polaków jest przekonanych, że przyczynia się do tworzenia bardziej profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, jednocześnie 40% respondentów wyraża etyczne wątpliwości związane z wykorzystaniem AI przez kandydatów w procesie rekrutacji.
37% pracowników przyznaje, że ich wiara w siebie spadła w ciągu ostatnich trzech lat, a w grupie najmłodszych respondentów odsetek ten sięga 44% – wynika z badania Pracuj.pl. W tej sytuacji kandydaci chętnie korzystają z cyfrowych narzędzi, które od dawna pomagają w codziennych zadaniach – od pisania e-maili po analizę danych – a teraz przenikają do obszaru rozwoju zawodowego. 52% ankietowanych uważa, że sztuczna inteligencja przyczynia się do tworzenia bardziej profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, a zdaniem 35% wykorzystanie AI przy tworzeniu CV zwiększa szanse na odpowiedź od rekrutera. W ocenie 50% pracowników pozwala ona na szybkie dopasowanie aplikacji do konkretnej oferty, optymalizując język i słowa kluczowe. Ponadto 35% respondentów byłoby skłonnych użyć AI przy rozwiązywaniu zadań rekrutacyjnych.
Jednocześnie 40% badanych jest skłonnych do refleksji związanych z etyką korzystania z AI. Wątpliwości te są silniejsze wśród pracowników biurowych (44%) niż fizycznych (35%), co wynika z większego znaczenia dopracowanych dokumentów aplikacyjnych w tym sektorze. Jak tłumaczą autorzy badania, problem sprowadza się do granicy odpowiedzialności – algorytm jest cennym asystentem w dopracowywaniu dokumentów, lecz nie powinien służyć do fałszowania doświadczeń. Kluczowe jest zatem rozwijanie zasad etycznego użycia AI, by technologia wspierała, a nie zastępowała realne kompetencje. – Rynek pracy od zawsze wymagał dobrej autoprezentacji – każdy kandydat starał się zaprezentować swoje mocne strony jak najlepiej. Sztuczna inteligencja tę tendencję wzmacnia i profesjonalizuje, dając szansę, by więcej osób mogło pokazać swoje kompetencje w przemyślany i spójny sposób. Dla rekruterów to również impuls, by sięgać po nowe narzędzia i metody oceny, które pozwolą lepiej rozpoznawać prawdziwe talenty wśród coraz bardziej dopracowanych aplikacji – wskazuje Alina Michałek, HR Business Partner w Pracuj.pl.
Dalszy rozwój AI prowadzi do pytania o przyszłość doradztwa zawodowego. Zdaniem autorów badania scenariusz, w którym AI całkowicie zastępuje człowieka, wydaje się mało prawdopodobny. Bardziej realna jest współpraca, gdzie AI przejmuje rutynowe zadania, takie jak analiza, dopasowanie i rekomendacje. To pozwala specjalistom HR oraz doradcom kariery skupić się na tym, co unikalnie ludzkie – empatii, intuicji i zdolności rozumienia kontekstu. – Sztuczna inteligencja może wyrównywać szanse, demokratyzować dostęp do wiedzy i pomocy w planowaniu kariery, a jednocześnie inspirować ludzi do bardziej świadomych decyzji zawodowych. W połączeniu z ludzkim doświadczeniem i intuicją może stworzyć nową jakość – proces rekrutacyjny i rozwojowy, który jest jednocześnie skuteczny, sprawiedliwy i bardziej dostępny niż kiedykolwiek wcześniej – podsumowują eksperci.
fot. freepik.com
oprac. /kp/