
Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją. Najpopularniejsza jest generatywna AI, a najczęściej wskazywaną korzyścią z zastosowania AI jest zwiększenie wydajności pracy.
46,2% polskich małych i średnich firm nie korzysta z żadnych rozwiązań AI. Natomiast wśród tych, które je wdrożyły, najpopularniejsze zastosowania to: generatywna sztuczna inteligencja (32,6%), personalizacja obsługi klienta jak chatboty czy wirtualni asystenci (18,2%), narzędzia analityczne (11%), marketingowe (10,6%) i optymalizujące przetwarzanie danych jak monitorowanie wideorozmów czy skanowanie CV (9,2%) – wynika z badania SW Research.
Niecała połowa pytanych przedsiębiorstw do końca roku zamierza wdrożyć AI. Będą to głównie narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji (17,6%), personalizacji obsługi klienta (16%), narzędzia marketingowe (12,6%), analityczne (11,2%) i optymalizujące przetwarzanie danych (10,8%). 32% firm nie ma takich planów, a 21% nie posiadało wiedzy na ten temat.
Z badania wynika, że przedsiębiorstwa z sektora MŚP planują inwestycje w narzędzia sztucznej inteligencji o różnym przeznaczeniu, przy czym budżety są zróżnicowane. 50% firm zamierza wyłożyć do 20 tys. zł w narzędzia analityczne AI, a 12% deklaruje wydatki powyżej 100 tys. zł. Jeśli chodzi o personalizację obsługi klienta, 32,5% organizacji planuje budżet do 20 tys. zł, a 13% zamierza wydać ponad 100 tys. zł. W przypadku narzędzi generatywnej AI 43% przedsiębiorstw przewiduje inwestycje do 20 tys. zł, a 10% – powyżej 100 tys. zł. Na narzędzia optymalizujące przetwarzanie danych 37% pytanych planuje budżet do 20 tys. zł, a 15% – ponad 100 tys. zł. Z kolei w narzędzia marketingowe AI 40% firm zainwestuje do 20 tys. zł, a 13% przewiduje wydatki powyżej 100 tys. zł.
Spora część organizacji ma trudności z oszacowaniem kosztów wdrożenia narzędzi AI – od 32,5% do 50% respondentów, w zależności od rodzaju rozwiązania, nie jest w stanie ocenić potencjalnych wydatków. Szczególnie problematyczne jest określenie kosztów wdrożenia narzędzi do personalizacji obsługi klienta, gdzie aż połowa ankietowanych przyznaje się do braku wiedzy w tym zakresie. Jak wskazują autorzy badania, ta powszechna niepewność co do kosztów świadczy o istotnej "luce informacyjnej" na rynku.
Badanie wykazało, że zdecydowana większość firm, które wdrożyły rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, ocenia je jako pomocne w codziennej pracy. Pozytywny wpływ potwierdza 85,9% użytkowników generatywnej AI, 82,6% użytkowników narzędzi do optymalizacji danych i 78,1% użytkowników narzędzi analitycznych Najczęściej wskazywanymi korzyściami z zastosowania AI są: zwiększenie wydajności pracy (48%), wzrost innowacyjności (36,1%), obniżenie kosztów (30,9%) i lepszy kontakt z klientami (30,5%).
– Widzimy wyraźny rozdźwięk między świadomością możliwości AI a rzeczywistym wykorzystaniem tych technologii w małych firmach. Przedsiębiorcy chcą kontrolować swoje dane i procesy, co jest zrozumiałe. Jednocześnie rozwój własnych rozwiązań AI wymaga specjalistycznej wiedzy i zasobów, których często brakuje w mniejszych firmach. Firmy, które zdecydowały się na wdrożenie AI, widzą wymierne korzyści. Co więcej, 63,8% użytkowników generatywnej AI deklaruje, że zwiększyło zakres jej wykorzystania w ciągu ostatniego roku. To czytelny sygnał, że technologia ta przynosi realne korzyści biznesowe – komentuje Przemysław Kot, CEO Mizzox.
fot. freepik.com
oprac. /kp/