• +48 502 21 31 22

Wellbeing pracowników w Polsce na plus, ale są wyzwania

Ponad połowa Polaków czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu najbliższego pół roku.

Wellbeing pracowników w Polsce na plus, ale są wyzwania

Polacy deklarują lepsze poczucie wellbeingu, satysfakcji zawodowej oraz stabilności w organizacji niż reszta pracowników na świecie – wynika z raportu „Global Talent Barometer 2024” ManpowerGroup. Wskaźnik Talent Barometer, będący narzędziem do pomiaru dobrostanu, satysfakcji z pracy i poczucia pewności siebie pracowników, wyniósł dla naszego kraju 69%. Jest to o 2 p.p. więcej niż wynik globalny.

– Nieustannie ewoluujący rynek stawia wiele wyzwań zarówno przed pracownikami, managerami, jak i organizacjami. Jesteśmy w bardzo ciekawym momencie, bowiem z jednej strony mieszają się w zespołach przedstawiciele różnych pokoleń, wiele firm wraca w większym niż dotychczas wymiarze do biur, a sporo branż przechodzi pewne perturbacje. Z drugiej jednak strony coraz więcej mówi się o zdrowiu psychicznym, potrzebie elastyczności jaką zyskały talenty w miejscach pracy, wellbeingu, potrzebach rozwojowych czy upskillingowych, reskillingu, wykorzystywaniu AI – wskazuje Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce. Dodaje, że z tego względu niezbędne jest systematyczne badanie potrzeb i nastrojów pracowników, zarówno w kontekście zespołu, jak i indywidualnym.

38% pytanych Polaków każdego dnia odczuwa niewielki stres związany z pracą lub nie odczuwa go wcale. Najwyższy poziom codziennego niepokoju deklarują przedstawiciele nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej (49%), a także pracownicy fizyczni (66%) i biurowi (65%). Najniższy wskaźnik stresu odnotowano z kolei w branży IT (28%) i u mężczyzn z generacji X (30%). 87% najmłodszych pracowników uważa, że ich praca jest znacząca i ma cel, z czego najwięcej (94%) to przedstawiciele organizacji z sektora energetyki i usług komunalnych. Zdanie to podzielają specjaliści (95%) oraz średnia kadra managerska (89%). W najmniejszym stopniu odczuwają to pracownicy dóbr i usług konsumenckich. Ponadto 78% zatrudnionych deklaruje, że wyznaje podobne wartości jak ich organizacja. Z tym twierdzeniem zgadza się 93% kobiet z generacji baby boomers oraz 99% przedstawicieli branży finansów i nieruchomości. Tomasz Walenczak podkreśla, że poczucie sensu wykonywanej pracy czy wspólne wartości zatrudnionych i firmy to ważne aspekty. – Dane pokazują, że wskaźnik wellbeingu dla polskich organizacji jest wyższy o 4 p.p. od średniej globalnej. To świadczy o dobrym samopoczuciu pracowników w organizacjach. Patrząc natomiast na wskaźniki dotyczące zadowolenia z wykonywanej pracy, można stwierdzić, że tutaj mamy nieco więcej do zrobienia. Wiele zmian zachodzących na rynku, nieustanne ekonomiczno-gospodarcze wichry mające niebagatelny wpływ na niemal każdą branżę nie wzmacniają niestety poczucia stabilności, co jest oczywiście zrozumiałe – komentuje ekspert.

Ogółem 55% respondentów z Polski czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu najbliższego pół roku. Najwyższą satysfakcję z codziennych zadań deklarują mężczyźni z pokolenia baby boomers (88%) oraz przedstawiciele sektora energetyki i usług komunalnych (75%). Wskaźnik ten jest niższy wśród pracowników transportu, logistyki i motoryzacji (45%) oraz pracowników fizycznych (46%).

Raport pokazał również, że 6 na 10 badanych ufa swojemu przełożonemu w kwestii obranej ścieżki rozwoju kariery. – Managerowie powinni zawsze myśleć o tym, że wypełniając zespół daną osobą, zyskują talent, który mogą ukierunkować, uwolnić jego potencjał i zyskać nie tylko świetnego pracownika, ale także kogoś, kto rozwijając swoje skrzydła, będzie jej integralną częścią, co jest kluczowe również dla organizacji. Pracodawcy dbający o dobrostan zatrudnionych osób, stawiający ich zawsze w centrum, zyskują najwięcej. Warto zwrócić uwagę managerów na to, czego potrzebuje dana osoba w teamie, co jest dla niej ważne, co komunikuje, czy jakie wyzwania sygnalizuje. Dzięki takiej otwartości na informację zwrotną, świeżemu spojrzeniu można wyciągnąć wiele trafnych wniosków usprawniających działanie zespołu oraz całej organizacji – radzi Tomasz Walenczak.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka