• +48 502 21 31 22

Dzień Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw. O kluczowym filarze gospodarki

Mikro-, małe i średnie firmy generują 45,3% polskiego PKB i są ważnym elementem lokalnych gospodarek.

Dzień Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw. O kluczowym filarze gospodarki

27 czerwca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Ustanowiła go Organizacja Narodów Zjednoczonych w 2017 r., aby zwrócić uwagę na ich ogromne znaczenie społeczno-gospodarcze.

Z szacunków Międzynarodowej Rada Małych Przedsiębiorstw wynika, że ok. 90% wszystkich firm na świecie to małe i średnie przedsiębiorstwa. Odpowiadają one za 60-70% światowego zatrudnienia i 50% całkowitego PKB. W Unii Europejskiej MŚP stanowią 99% wszystkich organizacji, a w Polsce – 97,2%. W sumie jest ich w kraju ok. 2,3 mln. Dają one zatrudnienie 6,9 mln osobom, z czego prawie 4,4 mln pracuje w mikrofirmach. Generują 45,3% PKB. Ponad połowa działa w sektorze usługowym, 1/5 w handlowym, nieco mniej w budownictwie, a co dziesiąta jest związana z przemysłem.

Dzięki mniejszej skali działalności MŚP mogą lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów i dostosować swoje produkty lub usługi do ich oczekiwań. To pozwala na budowanie silniejszych relacji i większej lojalności klientów. Są też ważnym elementem lokalnych gospodarek – wspierają one zatrudnienie i rozwój lokalnych społeczności. Powoduje to też jednak wyzwania. Z najnowszych badań wynika, że mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy najbardziej obawiają się rosnących kosztów prowadzenia działalności, a przez działanie na małą skalę nie mają np. możliwości skompensowania ich poprzez wzrost wolumenu sprzedaży lub podniesienie cen. Najmniejsze firmy boją się też nierzetelnych kontrahentów i podnoszenia składek na ZUS. Najmniejsze powody do zmartwień to natomiast niestabilność polityczna kraju, kontakty z bankami lub firmami leasingowymi oraz spowolnienie gospodarcze ("Obawy oraz niepokoje mikroprzedsiębiorstw i małych firm" UCE Research).

27% mikroprzedsiębiorców poświęca na swoją pracę pomiędzy 40 a 60 godzin tygodniowo. Nie tylko pracują oni więcej niż etatowi pracownicy, ale też rzadziej korzystają z urlopu i są bardziej ostrożni w wydawaniu pieniędzy. – Przeciętny przedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Pracownik etatowy zamyka drzwi, wraca do domu i kończy swoją pracę, a przedsiębiorca pracuje bardzo często niemalże całą dobę i w weekendy – tłumaczy prof. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego ("Busometr – indeks nastrojów gospodarczych w mikro- i małych firmach" Maison & Partners). Ponadto 60% osób prowadzących działalność gospodarczą nie skorzystało z żadnego zwolnienia lekarskiego, a 20% nie było na żadnym urlopie.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka