• +48 502 21 31 22

Pokolenie Z wybiera pracodawców, którzy dbają o dobrostan i work–life balance

Kluczową różnicą, która odróżnia Gen Z od starszych pokoleń, jest ich stosunek do pracy – młodzi ludzie nie koncentrują się wyłącznie na celach zawodowych.

Pokolenie Z wybiera pracodawców, którzy dbają o dobrostan i work–life balance

Pokolenie Z, wkraczające na rynek pracy, wnosi ze sobą nie tylko wysoko rozwinięte umiejętności cyfrowe, ale także nowe podejście do zatrudnienia, stawiając na stabilność i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – blisko 80% przedstawicieli tej generacji wymienia te dwie wartości jako kluczowe przy wyborze miejsca pracy. Eksperci podkreślają, że choć młodzi mają przewagę w kontekście kompetencji cyfrowych, ich odmienna optyka może prowadzić do konfliktów ze starszymi pracownikami.

Kompetencje cyfrowe generacji Z są na najwyższym poziomie, co jest pożądane przez nowoczesną gospodarkę – wynika z badania SW Research, Konfederacji Lewiatan i Uniwersytetu Warszawskiego. 20% badanych zadeklarowało umiejętności z obszaru Big Data, czyli zdolność do pozyskiwania i analizowania danych z różnych źródeł. Ponadto 16% respondentów wykazuje podstawową, a 10,1% zaawansowaną znajomość programów i narzędzi cyfrowych. Jak zaznacza prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, pokolenie Z, jako pierwsze wychowane w warunkach cyfrowych, "na głowę bije inne grupy pracowników w zakresie cyfrowej biegłości". – Wprawdzie doświadczenia COVID-u sprawiły, że umiejętności cyfrowe starszego pokolenia też się podwyższyły, ale na pewno generacja Z wiedzie tutaj prym i w tym sensie jest przygotowana do nowoczesnej gospodarki po transformacji technologicznej – podkreśla.

Młodzi ludzie wnoszą na rynek pracy również pożądane kompetencje miękkie – 61,5% deklaruje empatię i komunikatywność, 58,8% – umiejętność pracy w zespole, a 51,1% – zdolności do efektywnej współpracy. Blisko 29% respondentów potrafi również zarządzać konfliktami.

Kluczową różnicą, która odróżnia Gen Z od starszych pokoleń, jest ich stosunek do pracy. Prof. Jacek Męcina podkreśla, że młodzi nie koncentrują się wyłącznie na celach zawodowych i nie traktują pracy jako jedynego elementu samorealizacji, ceniąc sobie przede wszystkim work–life balance. Prawie 80% ankietowanych uznało tę równowagę za kluczową wartość przy wyborze pracodawcy. Dodatkowo pokolenie Z bardziej ceni i potrzebuje dobrostanu psychicznego, przez co wsparcie psychologiczne jest dla nich istotnym benefitem pozapłacowym. Młodzi doceniają także możliwość rozwoju zawodowego i osobistego.

Prof. Jacek Męcina zwraca uwagę, że ze względu na atuty młodych i ich stosunkowo silną pozycję na rynku pracownika są oni pracownikami bardziej wymagającymi. – Dostrzegają wartość dobrej reputacji pracodawcy, a oczekują nie tyle wysokich wynagrodzeń, ile pewności zatrudnienia i wynagrodzenia. Na pierwszym miejscu stawiają elastyczność, jasność komunikacji z menedżerami, czyli jasno postawione i sprawiedliwie rozliczane cele. To są te elementy, które w jakimś sensie odróżniają ich od starszych pracowników – tłumaczy ekspert.

Czasem jednak te różnice w podejściu mogą prowadzić do nieporozumień. – Od czasu do czasu mogą się pojawiać konflikty między młodymi, bardziej skoncentrowanymi na sobie czy na swoich kompetencjach i umiejętnościach cyfrowych, a starszymi pracownikami. Zdarza się, że w trakcie pracy młodzi buszują po mediach społecznościowych, co powoduje pewne napięcia, które powinny być rozwiązywane poprzez tworzenie wspólnych grup projektowych – podsumowuje prof. Jacek Męcina.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka