• +48 502 21 31 22

Pracownicy zdalni mają obawy o stabilność zatrudnienia

Najistotniejsze dla pracowników są: wynagrodzenie, bezpieczeństwo zatrudnienia, przyjemność z pracy i możliwości rozwoju kariery.

Pracownicy zdalni mają obawy o stabilność zatrudnienia

Odsetek osób pracujących stacjonarnie wzrósł z 52% w 2022 r. do prawie 55% w 2023 r. W tym samym czasie udział pracowników hybrydowych spadł o 2 p.p., a odsetek pracowników zdalnych pozostał na poziomie 12% – wynika z raportu ADP Research Institute. Preferencje zawodowe Polaków są wyraźnie związane z wiekiem zatrudnionych – pracownicy powyżej 55. roku życia częściej opowiadają się za możliwością większego wyboru w zakresie czasu wykonywania obowiązków. Elastyczny czas pracy jest ważny w sumie dla 25% respondentów, podczas gdy 15% ceni swobodę miejsca jej świadczenia. Jednak najistotniejsze dla pracowników, niezależnie od wieku i regionu, są: wynagrodzenie, bezpieczeństwo zatrudnienia, przyjemność z pracy oraz możliwości rozwoju kariery.

Raport pokazał też, że obawy o utratę pracy są większe wśród pracowników zdalnych niż hybrydowych i stacjonarnych. Autorzy sugerują, że może to wynikać z poczucia, iż pracodawcy wątpią w efektywność pracy zdalnej.

Znacząca część pracowników mających małe dzieci uważa, że ich pracodawcy stali się bardziej elastyczni w kwestii czasu pracy. Twierdzi tak prawie 44% pracowników z niemowlętami w porównaniu do 10% rodziców starszych dzieci i 33% osób bezdzietnych. Mimo to młodzi rodzice pracujący w systemie home office czują się bardziej niepewnie co do stabilności zatrudnienia – ponad jedna trzecia z nich obawia się o swoje miejsce pracy.

Nela Richardson, główna ekonomistka ADP, zauważa, że zainteresowanie elastycznymi formami pracy nie zniknie, ale zmieniają się priorytety pracowników – jak rozwój kariery i przyjemność z pracy. – Chociaż pracownicy lubią autonomię, jaką zapewniają elastyczne formy pracy, mają również poczucie, że pracodawcy bardziej ich monitorują. Pracodawcy powinni ustalić jasne standardy dotyczące pracy poza siedzibą firmy i jasno je komunikować, aby budować zaufanie – podkreśla ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka