• +48 502 21 31 22

Apel Okręgowego Inspektora Pracy w związku z feriami zimowymi

Na pracodawcy spoczywa obowiązek zaplanowania czasu pracy kierowcy autokaru, a w konsekwencji zapewnienie bezpieczeństwa podróżujących z nim osób.

Apel Okręgowego Inspektora Pracy w związku z feriami zimowymi

Od 29 stycznia do 11 lutego będą trwały ferie zimowe w woj. śląskim. W związku z rozpoczęciem ferii zimowych oraz wzmożonym ruchem turystycznym dzieci i młodzieży odbywającym się głównie transportem zbiorowym Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach Piotr Kalbron zwraca się do pracodawców o zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas feryjnych podróży autokarem. – W szczególności apeluję o przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących zarówno czasu pracy, czasu jazdy, odpoczynków i przerw. Jako Okręgowy Inspektor Pracy podkreślam, że to na pracodawcy spoczywa obowiązek zaplanowania czasu pracy kierowcy autokaru, a w konsekwencji zapewnienie bezpieczeństwa podróżujących z nim osób, z uwzględnieniem obowiązujących zasad – podkreśla OIP.

W przypadku podróży autokarem na terenie Polski należy przede wszystkim pamiętać m.in. o przestrzeganiu limitu czasu jazdy: dziennego (który nie może przekroczyć 9 godzin, a nie częściej niż dwa razy w tygodniu dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do 10 godzin), tygodniowego (nie może przekroczyć 56 godzin) oraz dwutygodniowego (nie może przekroczyć 90 godzin). Ponadto kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę może zastąpić przerwą o długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami. Wśród ważnych zasad jest też zapewnienie odpowiednich odpoczynków.

Ponadto planując czas pracy kierowcy, należy również uwzględnić zasadę, zgodnie z którą w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku, tj. odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku. Odpoczynek wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku wykorzystuje się łącznie z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej dziewięć godzin.

W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku, a pora nocna to w tym przypadku okres czterech godzin pomiędzy godz. 00:00 a 7:00. Powyższa pora nocna powinna być w sposób jednoznaczny określona w wewnątrzzakładowych przepisach prawa pracy.

Wszystkie najważniejsze zasady wynikające z rozporządzeń unijnych i ustawy o czasie pracy kierowców można znaleźć na stronie internetowej OIP.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka