Województwo śląskie kupi 22 nowe pociągi za 1,5 mld zł. Będą to czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h.
Zarząd województwa śląskiego zdecydował o rozstrzygnięciu przetargu na 22 nowych pociągów – z ośmioma dodatkowymi w prawie opcji – i usługi serwisowe. To większy z dwóch przetargów na nowe pojazdy dla Kolei Śląskich. Oba dotyczą pociągów czteroczłonowych, a w sumie obejmują 25 egzemplarzy w zamówieniu podstawowym. W prawie opcji zamówienia mogą zostać zwiększone do 35 pociągów.
23 sierpnia KŚ podpisały już z Newagiem umowę na zakup trzech pojazdów z opcją nabycia dwóch dodatkowych we własnym postępowaniu przewoźnika. Ze względu na liczbę pytań dopiero pod koniec sierpnia otwarto oferty w drugim przetargu. Zamawiający zdecydował przeznaczyć na sfinansowanie podstawowego zakresu zakupu 1,019 mld zł brutto. Jedyna oferta Newagu opiewa na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów oraz niecałe 458 mln zł za usługi serwisowe.
Zarząd województwa śląskiego zdecydował o zaakceptowaniu oferty. – To historyczny moment w rozwoju transportu kolejowego w woj. śląskim. Rozstrzygnęliśmy przetarg na 22 nowoczesne składy dla Kolei Śląskich. Wartość inwestycji wynosi 1,57 mld zł – poinformował Jakub Chełstowski, marszałek woj. śląskiego. – Stawiamy kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i niskoemisyjnej komunikacji. W tym roku dofinansowanie dla Kolei Śląskich to blisko 370 mln zł, a przypomnę, że w sierpniu podpisaliśmy umowę na dostawę trzech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych na kwotę blisko 127,5 mln zł – przypomniał. Dodał, że wierzy, iż te inwestycje pozwolą zwiększyć konkurencyjność Kolei Śląskich, podnieść jakość świadczonych przez przewoźnika usług, komfort podróży i bezpieczeństwo oraz zapewnią mieszkańcom oraz odwiedzającym lepszą ofertę na lata.
Oba zamówienia nowych pociągów, które mają jeździć po woj. śląskim, dotyczą nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych czteroczłonowych o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h z co najmniej 186 miejscami siedzącymi i łącznej liczbie miejsc co najmniej 390. Przewidziano po osiem drzwi na każdą stronę pociągu. Pierwszy pociąg z zamówienia podstawowego ma zostać dostarczony do połowy 2026 r., a dalsze – po dwa w kolejnych miesiącach. Zamówienie ma być współfinansowane środkami programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Z kolei dwa pierwsze dwa pociągi z wcześniejszego przetargu powinny zostać dostarczone nie później niż w dwa lata od podpisania umowy, czyli w 2025 r., a pozostałe nie później niż w 25 miesięcy od podpisania umowy. W tym zamówieniu jedyną ofertę złożył Newag, oferując cenę 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe oraz 112,9 mln zł brutto za realizację prawa opcji w pełnym wymiarze.
Obecnie tabor KŚ liczy 62 pojazdy. Na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie.
fot. arch. red.
oprac. /kp/