• +48 502 21 31 22

Wskaźnik niedoboru talentów w Polsce nadal wysoki

Najtrudniejszymi do znalezienia wśród kandydatów są umiejętności z obszaru IT i analizy danych. Jeśli chodzi o umiejętności miękkie, są to odporność na stres i umiejętność adaptacji.

Wskaźnik niedoboru talentów w Polsce nadal wysoki

72% firm w Polsce ma trudności w znalezieniu pracowników z odpowiednimi umiejętnościami. To o 2 p.p. więcej niż rok temu. Najtrudniejszymi do znalezienia wśród kandydatów są umiejętności z obszaru IT i analizy danych, o czym mówi 27% pracodawców. Na drugim miejscu znalazły się kompetencje z zakresu sprzedaży i marketingu (24%), a następnie umiejętności techniczne (23%), obsługa klienta (22%) oraz logistyka i operacje (19%). Jak wynika z najnowszego raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”, branżą, w której pracodawcy mówią o największych wyzwaniach rekrutacyjnych, są usługi komunikacyjne – aż 83% firm ma problem ze znalezieniem odpowiednich do pracy kandydatów. Wysoki deficyt w tym zakresie odczuwają też przedsiębiorstwa z obszaru IT i technologii (75%), przemysłu i surowców (74%) oraz nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej (74%).

– W Polsce obserwujemy utrzymujący się od lat wysoki wskaźnik niedoboru talentów, na który dodatkowo nakłada się coraz większa presja płacowa. Wynika ona z sytuacji gospodarczej na całym świecie, rosnących kosztów życia, stóp procentowych, ale także tego, że pracownicy coraz wyżej wyceniają swoje kompetencje. Wszystko to sprawia, że wyzwania pracodawców związane ze znalezieniem odpowiednich talentów o pożądanych kompetencjach, ale wpisujących jednocześnie się przy tym w założenia budżetowe organizacji, są coraz większe. Można zauważyć, że mamy do czynienia z zapotrzebowaniem rynku pracy na wykwalifikowanych pracowników we wszystkich branżach. Rynek jest dynamiczny, a przedsiębiorstwa, chcąc zachować wysoką konkurencyjność, wprowadzają szereg optymalizacji, nastawiają się na cyfryzację procesów, a co za tym idzie, szukają odpowiednich pracowników. Takich, którzy zaoferują pracodawcy swoje doświadczenie i umiejętności, ale będą też cechowali się pożądanymi kompetencjami miękkimi – tłumaczy Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower.

Raport porusza także kwestię umiejętności miękkich. Wśród tych najtrudniejszych do znalezienia cech kandydatów do pracy znalazły się odporność na stres i umiejętność adaptacji (34%) oraz zdolność krytycznego myślenia i analizy (33%). Brakuje również osób charakteryzujących się wnikliwością i chęcią do rozwoju (27%), potrafiących działać zespołowo (25%) oraz sprawnie rozwiązujących problemy (25%). Bardzo ważne wśród kandydatów są także komunikatywność, empatyczne przywództwo, efektywne zarządzanie stresem czy zdolność przyswajania i przekazywania wiedzy. Jak dodaje Szymon Rudnicki, dyrektor Talent Solutions ManpowerGroup w Polsce, firmy w coraz częściej zauważają, że kluczem do sukcesu oraz dalszego rozwoju jest zwinność, elastyczność, otwartość na nowe rozwiązania. – Istotna jest też chęć nieustannego uczenia się. Rozwijanie unikatowych, charakterystycznych tylko dla ludzi kompetencji miękkich powinno być priorytetem organizacji chcących uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną. To cechy, które są cenne na każdym etapie kariery, a najlepszym sposobem ich utrwalenia jest praktyka. Powoduje, że wyzbywamy się pewnych nawyków, przełamujemy stereotypy, co w konsekwencji kształtuje istotne umiejętności interpersonalne – wskazuje ekspert.

Pracodawcy zostali też zapytani o to, w jaki sposób chcą wypełnić lukę. Najwięcej z nich planuje zainwestowanie w rozwój zatrudnionych już osób (70%), a także zatrudnienie nowych talentów na stałe (48%) lub tymczasowo (40%). Firmy chcą także postawić na rozszerzenie działań związanych z nowymi technologiami (38%). – Aktualnie na rynku obserwujemy malejącą liczbę publikowanych ofert pracy, ale też mniejszą motywację wykwalifikowanych pracowników do zmiany miejsca zatrudnienia. To powoduje, że trudniej jest zrekrutować poszukiwanych specjalistów. Pracodawcy, którzy chcą wypełnić lukę kompetencyjną w swoich organizacjach, wdrażają między innymi programy rozwojowe oraz szkoleniowe dla pracowników, oferują im także więcej elastyczności w zakresie godzin czy miejsca pracy. To sprawia, że trudniej jest zachęcić zatrudnione już osoby do zmiany pracy, a z drugiej strony zachęca potencjalnych nowych kandydatów do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym takiej firmy – dodaje Katarzyna Pączkowska.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka