• +48 502 21 31 22

Szybciej pociągiem z Katowic do Wisły

Remont zwiększył atrakcyjność turystyczną regionu, a kolej stała się bardziej konkurencyjna względem transportu samochodowego.

Szybciej pociągiem z Katowic do Wisły

Od 11 grudnia pasażerowie pojadą pociągiem do Wisły i w Beskid Śląski szybko i komfortowo. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace za prawie 460 mln zł. Projekt obejmował linie od Chybia przez Skoczów do Cieszyna i Wisły Gębce.

Podróż z Katowic przez Goleszów do Wisły Głębce będzie trwała pół godziny krócej, ok. 1h 40 min. Na trasie będzie mogło kursować więcej pociągów. Dotychczas podróżni korzystali z efektów prac na trasie Chybie – Skoczów – Goleszów – Cieszyn.

Na 20 km odcinku Goleszów – Wisła Głębce dodatkowy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Ustroń Brzegi między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną. Dogodne warunki podróży gwarantują przebudowane perony na siedmiu stacjach i przystankach: Ustroń, Ustroń Zdrój, Ustroń Polana, Wisła Jawornik (dawniej Obłaziec), Wisła Uzdrowisko, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło. Na górskiej trasie pociągi pojadą nowym torem m.in. przez przebudowany wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m w Wiśle Głębce (Łabajów) i most kolejowy w Wiśle Dziechcince oraz 138 innych obiektów inżynieryjnych.

Od 2021 r. podróżujący koleją w Beskid Śląski do Skoczowa korzystają z nowego przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych stacji i przystanków: Chybie Mnich, Zaborze, Pierściec, Skoczów. Od września 2022 r., po dziewięciu latach przerwy, kolej zapewnia podróże od Skoczowa przez Goleszów do Cieszyna. Odcinek Goleszów – Cieszyn składy pokonują w nieco ponad 10 minut. Przejazd z Katowic do Cieszyna przez Skoczów i Goleszów wynosi ok. 90 min. Bezpośrednie połączenie jest dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów i turystów. Lepsze podróże są zapewnione ze stacji i przystanków: Skoczów Bładnice, Goleszów, Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Uniwersytet (dawniej Mnisztwo) oraz Cieszyn. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskały lepszy dostęp do pociągów dzięki przebudowie peronów i wyposażeniu ich w pochylnie. Obiekty są podwyższone, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony mają nowe oświetlenie. Orientację w podróży ułatwiają tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Zamontowano stojaki na rowery.

Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt na odcinku Bronów (Chybie) – Wisła i Cieszyn poprawił kolejowe połączenia z Beskidem Śląskim. To zwiększa atrakcyjność turystyczną regionu, a kolej staje się bardziej konkurencyjna względem transportu samochodowego. Wykonano łącznie ponad 50 km torów oraz sieć trakcyjną. Zamontowano nowe rozjazdy oraz urządzenia, które poprawiają przepustowość linii. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa zwiększa 77 przebudowywanych przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Wybudowane zostało lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne systemy komputerowe obsługują stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewniają bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów.

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” ma wartość prawie 460 mln zł, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

fot. arch. red.
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka