• +48 502 21 31 22

Pracownicy częściej wybierają pracę hybrydową niż zdalną i biuro

Przedstawiciele generacji Z i milenialsi są najbardziej niechętni pracy w biurze w pełnym wymiarze godzin – tylko 19% z nich preferuje taki model.

Pracownicy częściej wybierają pracę hybrydową niż zdalną i biuro

Pracownicy, którzy mogą w pełni autonomicznie wybierać miejsce wykonywania pracy, są z niej bardziej zadowoleni. Jednak w tej chwili tylko jedna na pięć osób ma pełną swobodę wyboru miejsca, z którego pracuje. Wynika tak z raportu o pracy hybrydowej "Hybrid Ways of Working Global Report" opracowanego przez Jabra. Prezentuje on nastawienie 2800 pracowników umysłowych z sześciu krajów do fizycznego miejsca pracy w erze pracy hybrydowej.

Pracownicy twierdzą, że możliwość decydowania o miejscu i czasie pracy ma pozytywny wpływ na ich samopoczucie, satysfakcję i produktywność. W czasie, gdy wiele dużych firm wzywa do powrotu do pracy w biurze, wiele pracowników chce większej decyzyjności. 57% tych, którzy mogą sami decydować o miejscu wykonywania pracy, pracuje w trybie hybrydowym. To ponad dwa razy więcej niż osób, które wolą pracować całkowicie zdalnie i ponad trzy razy więcej niż zwolenników pracy tylko w biurze.

Pracownicy mający pełną kontrolę nad miejscem i czasem wykonywania pracy konsekwentnie oceniają lepiej swoje doświadczenia niż osoby mające w tym względzie średnią autonomię czy też niewielką. Różnice te są najbardziej widoczne, jeżeli chodzi o poczucie przynależności, produktywność, zaufanie do liderów, równowagę między życiem zawodowym i prywatnym oraz samopoczucie psychiczne. Występuje też różnica opinii między pokoleniami — przedstawiciele generacji Z i milenialsi są bardziej niechętni pracy w biurze w pełnym wymiarze godzin – tylko 19% z nich preferuje taki model. U pokolenia X wskaźnik ten wynosi 26%, a u pokolenia wyżu demograficznego — 30%.

Cześć przedstawicieli generacji Z rozpoczęła karierę podczas pandemii i zna tylko pracę zdalną oraz hybrydową. 64% z nich uważa, że ich „biurem” jest laptop, zestaw słuchawkowy i dobre połączenie z internetem. Osoby te także dwa razy częściej niż milenialsi i niemal trzy razy częściej niż przedstawiciele pokolenia X wskazują, że ich zwykłym miejscem pracy jest „miejsce trzecie”, takie jak biuro coworkingowe, kawiarnia czy biblioteka. Jak podkreślają eksperci, pokolenie Z stanowi coraz większy segment personelu, pracodawcy muszą więc zrozumieć te zasadnicze różnice pokoleniowe dotyczące preferowanych lokalizacji, aby przyciągać największe talenty i świetnie sobie radzić w przyszłości, w której praca będzie wykonywana z dowolnego miejsca.

– Od dwóch lat prowadzimy największy eksperyment wszech czasów dotyczący pracy. Zaczął się od wymuszonego przejścia na pracę zdalną, ale ewoluował w długoterminowe testowanie hybrydowych sposobów pracy. Wkraczamy w trzeci rok tej nowej epoki, dlatego musimy zacząć inaczej myśleć o pracy hybrydowej i fizycznych miejscach jej wykonywania, aby przyciągać i zatrzymywać utalentowanych pracowników – komentuje Holger Reisinger, starszy wiceprezes w Jabra. – Liderzy muszą pytać, słuchać i rozumieć pracowników, aby poznać ich rzeczywiste potrzeby w zakresie ulepszania doświadczeń w pracy. Musimy też koniecznie znaleźć sposób na budowanie poczucia przynależności do miejsca pracy, które jest w pierwszej kolejności wirtualne. Dajmy pracownikom możliwość wyboru fizycznego miejsca pracy i zaoferujmy im technologie, narzędzia oraz wsparcie, aby mogli pracować produktywnie niezależnie od miejsca. Nie myślmy tylko o pracy w domu i w biurze, ale też o pracy przyszłości — z dowolnego miejsca – podkreśla.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka