• +48 502 21 31 22

Kolumbijczycy coraz liczniejsi na polskim rynku pracy

W 2015 r. pracowało w Polsce 108 Kolumbijczyków, w 2023 r. 5200, a w 2025 r. – 16 389.

Kolumbijczycy coraz liczniejsi na polskim rynku pracy

W Polsce widać zmianę w strukturze pracowników z zagranicy. Choć Ukraińcy wciąż stanowią największą grupę i są kluczowi dla polskiej gospodarki, ich udział na rynku pracy stopniowo maleje, ustępując miejsca obywatelom z innych państw. Ten trend tworzy przestrzeń dla przyjezdnych z bardziej odległych regionów świata, a szczególną uwagę zwracają na siebie obywatele państw Ameryki Łacińskiej, zwłaszcza Kolumbijczycy.

Pracownicy z Ukraińcy stanowią w Polsce obecnie 797 990 z 1 210 027 zatrudnionych obcokrajowców – wynika z danych Centrum Analitycznego Gremi Personal. Rośnie jednak liczba Kolumbijczyków – w 2015 r. pracowało ich tutaj zaledwie 108, w 2023 r. już 5200, a w 2025 r. – 16 389. Oznacza to, że w ciągu zaledwie dwóch ostatnich lat ich udział na rynku pracy zwiększył się ponad trzykrotnie. Ten dynamiczny wzrost potwierdza także rosnąca liczba pozytywnych decyzji w sprawie pobytu stałego lub czasowego — w 2024 r. wydano ich ponad 3 tys.

Kolumbijczycy są zatrudnieni głównie w szeroko pojętej branży spożywczej. Postrzegani są tam jako stabilni i kluczowi pracownicy. Można ich znaleźć w zakładach przetwórstwa owocowo-warzywnego, rybnego, mlecznego oraz w sektorze produkcji mięsnej, owoców, lodów i ciast.

Yuriy Grygorenko, dyrektor Centrum Analitycznego Gremi Personal, tłumaczy, że ten dynamiczny wzrost to więcej niż tylko efekt otwarcia nowych kanałów migracyjnych. W warunkach chronicznego niedoboru kadr pracownicy migrujący stają się realnym aktywem strategicznym, a nie jedynie tymczasowym "łataniem wakatów". – W sektorach takich jak przemysł spożywczy czy logistyka, gdzie rotacja i presja operacyjna są szczególnie wysokie, stabilni, zmotywowani pracownicy z Kolumbii coraz częściej są postrzegani jako długofalowa inwestycja. Ten przykład dobrze pokazuje, jak globalna mobilność talentów oraz zmiany geopolityczne wpływają na lokalne strategie HR, zmuszając firmy do przedefiniowania podejścia do retencji, onboardingu i budowania marki pracodawcy – podsumowuje.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka