
Liczba całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych przekroczyła w lutym w Polsce 84 tys., co oznacza wzrost o 15% w ciągu roku. Przybyło też zeroemisyjnych autobusów. Jednocześnie rozwija się infrastruktura ładowania.
Z danych Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wynika, że na koniec lutego w Polsce zarejestrowanych było w sumie 84,8 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych. W samym lutym liczba ta wzrosła o 4,1 tys. sztuk.
Jeśli chodzi o samochody osobowe z napędem elektrycznym, to po polskich drogach jeździ ich ponad 150,9 tys., z czego ponad 76,3 tys. to auta w pełni elektryczne, a 74,5 tys. – hybrydy typu plug-in. Natomiast liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych przekroczyła 8,4 tys. Stale rośnie również flota elektrycznych motorowerów i motocykli (23,8 tys.) oraz liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych (1,14 mln).
Wzrasta także liczba zeroemisyjnych autobusów, których jest już ponad 1,5 tys., w tym ponad 1,4 tys. to pojazdy w pełni elektryczne, a 89 sztuk to autobusy wodorowe. Takie jeżdżą m.in. po Rybniku. Ponadto przy ul. Budowlanych powstała ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów. Teraz miasto kupi kolejne 14 autobusów wodorowych – w grudniu podpisano umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o ich dofinansowanie. Wartość całkowita przedsięwzięcia to 59 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi 100% wartości netto, czyli 47,9 mln zł. W Rybniku pojawi się 11 autobusów 12-metrowych i trzy autobusy 18-metrowe. Będą jeździły od drugiego kwartału 2026 r. Natomiast w Jastrzębiu-Zdroju w 2026 r. pojawi się nowoczesny, elektryczny tabor autobusowy. Zakup ekologicznych autobusów to inwestycja o wartości 30 mln zł również współfinansowana z NFOŚiGW. Miasto na wkład własny przeznaczyło 5,4 mln zł. – Wprowadzenie autobusów elektrycznych to krok w stronę bardziej ekologicznego i zrównoważonego rozwoju. Elektryczne pojazdy są ciche, nie emitują spalin i znacznie zmniejszają poziom hałasu w mieście. Dzięki nim poprawi się jakość powietrza w Jastrzębiu-Zdroju, co ma kluczowe znaczenie dla zdrowia mieszkańców oraz walki ze zmianami klimatycznymi. Spełnimy również wymogi Ustawy o elektromobilności, która nakłada obowiązek posiadania określonej liczby autobusów ekologicznych w ramach całej floty – tłumaczy magistrat.
Jednocześnie rozwija się infrastruktura ładowania. Na koniec ubiegłego miesiąca w Polsce funkcjonowało 9,1 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 31% to szybkie punkty ładowania prądem stałym, a 69% to wolne punkty prądu przemiennego o mocy do 22 kW. Od początku roku przybyło 500 takich miejsc.
fot. freepik.com
oprac. /kp/