• +48 502 21 31 22

Kolej na ekologię. Polacy coraz chętniej wybierają pociągi

Kolej to jedyny środek transportu, który od 1990 r. zmniejszył ogólną emisję spalin.

Kolej na ekologię. Polacy coraz chętniej wybierają pociągi

Transport w Europie generuje 25% całkowitych emisji CO2. Największa jego część, 72%, pochodzi z transportu drogowego. Lotnictwo wraz z transportem morskim produkują odpowiednio 12% i 14% dwutlenku węgla, natomiast kolej zajmuje pod tym względem ostatnie miejsce – 0,4%. W przeliczeniu na pasażera pociągi produkują trzykrotnie mniej dwutlenku węgla niż samochody i osiem razy mniej niż samoloty. Kolej to również jedyny środek transportu, który od 1990 r. zmniejszył ogólną emisję spalin – rozwój technologii sprawia, że pociągi stają się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.

Z roku na rok rośnie liczba pasażerów korzystających z kolei w Polsce. W 2023 r. pociągami podróżowało ponad 374,4 mln osób – to o 9,4% więcej niż rok wcześniej oraz najwięcej po 1999 r. Do rekordowych lat jednak jeszcze brakuje – pół wieku temu koleją jeździło rocznie ponad 1 mld osób. – W 2023 r. przeciętny mieszkaniec naszego kraju podróżował koleją prawie 10 razy, a z jej usług skorzystało ponad 374,4 mln osób. To najlepsze wyniki w całym XXI w. Tymczasem jeszcze 40 czy 50 lat temu pociągami podróżowało rocznie ponad 1 mld osób! Stosunek Polaków do podróży koleją w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniał się nie raz. Chociaż dziś mówimy o sukcesie w przewozach pasażerskich, do tych historycznych wyników sprzed lat jest jeszcze bardzo daleko. Mniej jeździmy koleją, bo mamy więcej samochodów. W 1974 r. w Polsce nie było nawet 1 mln aut, a obecnie jest ich ponad 26 mln – zwrócił uwagę dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wyników za miniony rok jeszcze nie ma, jednak wszystkie wskazuje na to, że zostanie pobity kolejny rekord. W listopadzie 2024 r. pociągami podróżowało 34,1 mln osób, czyli o 5,4% więcej niż rok wcześniej, a od stycznia do listopada pociągi pasażerskie obsłużyły prawie 374,4 mln pasażerów – to wzrost o 9,1% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Samo PKP Intercity w 2024 r. na pokładach swoich pociągów przewiozło 78,5 mln podróżnych, czyli o o 15% więcej niż w 2023 r. i 33% więcej niż w 2022 r.

Jednym z powodów, dla których Polacy wybierają pociągi, jest wspomniany wpływ na środowisko. Jak wynika z raportu "Jakość usług w sektorze pasażerskich przewozów kolejowych – badanie opinii pasażerów" UTK, najwięcej osób (42,4%) jest nastawionych pozytywnie do kolei ze względu na komfort podróży, 35,1% ceni możliwość korzystania z ulg, 35% wskazuje na konkurencyjny czas podróży względem innych środków transportu, a 28,4% podkreśla, że to ekologiczny środek transportu. Jeśli chodzi natomiast o czynniki, które do pociągów zniechęcają, to najczęściej pojawiały się: opóźnienia (70,9%), niedogodny rozkład jazdy (40,7%), wysokie ceny biletów (37,3%) i brak skomunikowań lub dogodnych przesiadek np. na komunikację miejską (25,5%). Podróżować koleją lubi prawie 90% respondentów, a w sumie 67,5% pytanych przejazdy te ocenia dobrze lub bardzo dobrze. Wśród zmian zachodzących w ostatnich latach w transporcie kolejowym ankietowani najczęściej zauważają nowy lub zmodernizowany tabor (75,6), nowe lub zmodernizowane dworce i perony (62,8%) oraz poprawę czasu przejazdu pociągów (28,9%).

Przemiany widać również w regionie. W połowie października zakończył się długo oczekiwany remont dworca kolejowego w Raciborzu. Ze zmodernizowanych budynków korzystają też pasażerowie w Wodzisławiu Ślaskim czy Żorach. We wrześniu przebudowany został peron na przystanku Radlin Obszary, a wcześniej – Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom i Rybnik Paruszowiec. Pojawił się też nowy przystanek – Wodzisław Śląski Centrum. Wkrótce na śląskie tory wyjadą nowe pojazdy Kolei Śląskich – elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls 2. W latach 2027-2030 w ramach modernizacji linii nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki mają zostać przebudowane stacje Kędzierzyn-Koźle, Racibórz i Chałupki, pojawią się też nowe przystanki: Racibórz Ostróg i Racibórz Fabryczny. Trwa również realizacja projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie” w ramach Programu Kolej+.

fot. arch. red.
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka