Prawie 40% Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju przyszłej kariery, a zdaniem większości bez nabywania tego typu umiejętności trudniej będzie im utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę. Najważniejsza okazuje się jednak umiejętność szybkiego adaptowania się do nowych rozwiązań.
Era cyfrowa wymaga od nas nowych umiejętności. Choć 65% Polaków deklaruje, że potrafi poruszać się w cyfrowym świecie, dane statystyczne są mniej optymistyczne. Według Eurostatu 44% z nas posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, co stawia Polskę na trzecim miejscu od końca w Unii Europejskiej. Na końcu zestawienia znajdują się Bułgarzy (36%) i Rumuni (28%). Dla porównania – w Holandii ten wskaźnik wynosi 83%, a unijna średnia to 56%.
Postęp technologiczny w Polsce nabiera tempa. Aby nie zostać w tyle, trzeba szybko nadrabiać zaległości w zakresie umiejętności cyfrowych. Choć świadomość ich znaczenia rośnie, to z badania Pracuj.pl wynika, że tylko 37% respondentów uważa je za kluczowe dla przyszłej kariery. Więcej osób stawia na kompetencje miękkie (49%). Jednocześnie 62% badanych obawia się, że bez rozwoju umiejętności cyfrowych może mieć problemy ze znalezieniem pracy lub utrzymaniem obecnego stanowiska. – Z jednej strony widzimy, że Polacy dostrzegają nieuchronność potrzeby zdobywania nowych umiejętności cyfrowych, szczególnie związanych z obsługą zaawansowanych technologii, takich jak AI. Z drugiej jednak strony istnieje wyraźna luka między postrzeganiem tej potrzeby a jej priorytetyzacją w kontekście budowania przyszłej kariery. Wydaje się, że w świadomości wielu kandydatów dominują kompetencje miękkie, co może wynikać z przeświadczenia, że technologie się zmieniają, a umiejętności interpersonalne pozostają uniwersalne. Rozwijanie zarówno kompetencji miękkich, jak i technicznych pomoże kandydatom nawigować po rynku pracy – komentuje Małgorzata Skonieczna, Product Discovery Field Manager w Pracuj.pl.
Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że umiejętność szybkiego adaptowania się do nowych rozwiązań staje się kluczowa. Polacy to potwierdzają – 69% badanych wskazuje na nią jako najważniejszą dla rozwoju kariery. Sztuczna inteligencja, jako przykład zmieniających się technologii, budzi duże zainteresowanie – 37% pytanych śledzi jej rozwój, a 60% wyraża chęć uczestnictwa w szkoleniach z tego zakresu. Ponadto 45% respondentów chciałoby pracować w branży IT, gdyby miało odpowiednie kompetencje. W pracy dla respondentów najważniejsze jest satysfakcjonujące wynagrodzenie (57%), a branża IT właśnie z takim jest kojarzona.
– Statystyki pokazują, że Polacy są świadomi rosnącego znaczenia kompetencji cyfrowych w kontekście rozwoju kariery zawodowej. Choć te umiejętności są oceniane wyżej niż wskazują na to dane, to jednocześnie widoczna jest potrzeba ciągłego doskonalenia, zwłaszcza w obliczu dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Mając na uwadze te zmiany, kluczowe staje się nie tylko poszerzanie wiedzy i umiejętności, ale również gotowość do ich aktualizacji, aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku pracy – podsumowują autorzy badania.
Czytaj także: 3,68 mln Polaków zagrożonych zastąpieniem przez AI
fot. freepik.com
oprac. /kp/