• +48 502 21 31 22

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze rynku pracy

Nowoczesne rozwiązania zmieniają procesy, a także zakres obowiązków na wielu stanowiskach.

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze rynku pracy

Sztuczna inteligencja to już codzienność, także na rynku pracy i w firmach spoza branży nowych technologii. Dlatego jednym z największych wyzwań dla pracodawców jest aktualnie tworzenie nowych stanowisk związanych z AI, a także odpowiednie przeszkolenie pracowników w tym obszarze.

Raport ManpowerGroup „Niedobór talentów” wskazuje, że umiejętności z zakresu IT i analizy danych są tymi najbardziej poszukiwanymi wśród kandydatów na rynku pracy – wskazuje tak 23% pytanych firm. Jak podkreśla Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy i manager zatrudnienia stałego w Manpower, sztuczna inteligencja i technologie z nią związane stanowią już integralną część wielu obszarów gospodarczych. – Nie tylko rewolucjonizują one sektor nowoczesnych technologii, ale także wnikają głęboko w dziedziny takie jak medycyna, finanse, logistyka czy przemysł. W obliczu tych zmian posiadanie wiedzy na temat AI staje się kluczowym atutem na rynku pracy – zaznacza ekspertka. Dodaje, że pracodawcy poszukują osób, które potrafią wykorzystać elementy sztucznej inteligencji do rozwiązywania problemów czy optymalizacji procesów w firmach, a kandydaci z takimi umiejętnościami są zdecydowanie bardziej konkurencyjne na rynku pracy i mogą liczyć na atrakcyjne oferty. – Nowoczesne rozwiązania zmieniają procesy, a także zakres obowiązków na wielu stanowiskach, co z kolei wymaga od pracowników posiadania nowych umiejętności i cech osobowych. Mowa tutaj przede wszystkim o elastyczności, umiejętności uczenia się, a także kreatywnym podejściu do zadań. To cechy bardzo istotne, ponieważ pozwalają kandydatom stosunkowo szybko przystosować się do nowej sytuacji oraz sprawnie odnaleźć się w procesie zmiany. Dodatkowo otwartość na zdobywanie nowych umiejętności wspiera szybkie przyswajanie nowych koncepcji i wykorzystywanie ich w praktyce. Kreatywność natomiast umożliwia wykorzystanie potencjału AI w twórczy sposób oraz znajdowanie innowacyjnych rozwiązań i kreację nowych możliwości biznesowych – tłumaczy Marta Szymańska.

Oprócz szukania czy szkolenia pracowników wśród wyzwań znalazły się też definiowanie ról, które mogą wykorzystywać AI, tworzenie odpowiednich programów i szkoleń podnoszenia kwalifikacji, a także zrozumienie, jakie nowe umiejętności należy posiąść. – W sytuacji wdrażania sztucznej inteligencji w firmie rolą pracodawców jest częściowe przejęcie odpowiedzialności za upskilling oraz reskilling pracowników, by dostosować organizacje do nowych wymagań rynku. Jednak tworzenie skutecznych programów szkoleniowych nie jest łatwym zadaniem. Wymaga to precyzyjnej strategii wdrożenia AI, przetestowania tych rozwiązań, dopasowania programów szkoleniowych do potrzeb firm oraz zdefiniowania nowych ról. Dodatkowo proces wdrożenia nowych technologii jest czasochłonny i kosztowny. Wymaga to od pracodawców dokładnej analizy, przemyślanych decyzji. Sztuczna inteligencja zmienia oblicze rynku pracy, stawiając przed pracodawcami i pracownikami nowe wyzwania. Jednak poprzez odpowiednie przygotowanie i dostosowanie się do zmian, można przekształcić te wyzwania w możliwości rozwoju i sukcesu na rynku – podsumowuje Marta Szymańska.

Czytaj także: Sztuczna inteligencja pogorszy nierówności na rynku pracy

fot. pexels.com
oprac. /kp/

 

Podobne artykuły

Wyszukiwarka