• +48 502 21 31 22

Autobusy wodorowe przyjadą do Rybnika we wrześniu

Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 sztuk autobusów napędzanych wodorem.

Autobusy wodorowe przyjadą do Rybnika we wrześniu

Co się dzieje z projektem wdrażania autobusów wodorowych w Rybniku? Spółka Komunikacja Miejska jest po pozytywnych odbiorach pierwszych pięciu sztuk pojazdów. Jeśli nic się nie zmieni, przyjadą one do Rybnika w drugiej połowie września. Kolejne z 20 zakupionych przez Rybnik sztuk są montowane.

– 30 sierpnia otworzyliśmy przetarg na dostawę wodoru – wpłynęła jedna oferta opiewająca na kwotę 56,10 zł netto za 1 kg – informuje Łukasz Kosobucki, prezes rybnickiej spółki Komunikacja Miejska. – Co to oznacza? Oszczędność, jak widać na załączonej grafice. Cena jest zbliżona do tej, jaką niedawno otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Liczymy również, że zgodnie z przyjętymi założeniami dotyczącymi rozwoju wodoru w Polsce uruchomione zostaną na poziomie centralnym dotacje, co jeszcze bardziej obniży cenę wodoru i tym samym koszty eksploatacji – dodaje prezes.

Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 sztuk autobusów napędzanych wodorem. To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w woj. śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.

Miasto podpisało umowę z firmą PAK-PCE na dostawę 20 sztuk autobusów, które zaczną kursować po mieście jeszcze w tym roku, a ich koszt wyniósł tylko 940 tyś. zł za sztukę, co oznacza, że były o ok. 500 tys. zł tańsze od autobusów zasilanych olejem napędowym, na które nie ma dotacji.

Jeszcze w kwietniu miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony Transport Publiczny Faza III”. Wniosek do NFOŚiGW obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł, co oznacza, że w przypadku uzyskania dofinansowania miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT, który zostanie potem odzyskany. Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów, z czego 11 sztuk to autobusy 12-metrowe i trzy sztuki 18-metrowe. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 r. i początek 2025 r.

fot. UM Rybnik
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka